modern ventilatiesysteem in raam zodat raam niet open hoeft gezond of niet?

Wij kunnen een woning krijgen, nieuwbouw en supergoed geisoleerd. Het huis staat aan een drukke weg waar auto's langsrazen maar als je binnen staat hoor je daar niets van. Top dus aangezien wij uit ons huidige huis wegwillen ivm lekkages waar niets aan gedaan word. Nu vroeg ik me eigenlijk af hoe gezond dat systeem precies is en of dit voldoende ventileert... wij hebben katten dus de ramen gaan beslist niet open aan de drukke weg (het zijn ook nog een kantelramen)... Wij roken allebei dus een goede ventilatie is erg belangrijk voor ons aangezien niemand in een rookhol wil zitten (en ja, ik weet dat stoppen met roken dan beter zou zijn)... Wij twijfelen heel erg, wat we nu hebben is niet ideaal, het dak is lek en ook de voormuur waardoor het steeds in de woonkamer en boven lekt bij elke regenbui. Maar ik hoor ook heel veel mensen zeggen dat een huis dat juist heel goed geisoleerd is voor gezondheidsklachten zorgt. En ik ben totaal niet bekend met een dergelijk systeem en weet zodoende ook niet of het goed werkt... Het zijn van die bakken die bovenin de ramen zitten aan zowel de binnen als buitenkant... (het is geen airco, echt ventilatie)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Het beste antwoord

Als het ventilatiesysteem goed is uitgevoerd is daar niks mis mee en zeker gezonder als een huis waar het lekt, waarschijnlijk dus te vochtig is en met problemen als schimmel e.d. (misschien nu nog niet)

Het probleem met de ventilatiesystemen is dat ze soms niet goed worden uitgevoerd: bijvoorbeeld te weinig afvoercapaciteit, en als er dan geen ramen op kunnen..

Een ander probleem is verkeerd gebruik:
meestal is er ergens een 3-standen schakelaar, waarmee een ventilator wordt aangestuurd die lucht afzuigt. (en soms ook aanzuigt)
stand 1: niemand thuis
stand 2: normale stand
stand 3: douchen, roken, koken, enz.

maar omdat de ventilator geluid maakt blijft ie vaak op stand 1 staan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zolang dat andere huis droog is, zal dat beter zijn dan je huidige lekkende en dus vochtige huis.

Dat goed geïsoleerde huizen een negatief effect op je (kunnen) gezondheid hebben, klopt. Er is dan nauwelijks nog ventilatie door kieren en gaten, zoals dat bij oudere huizen wel het geval is. Je moet dan echt zorgen voor voldoende ventilatie. Mechanische ventilatie is niet meteen nodig, je kunt ook een raampje op een kier zetten.

Een raam op een kier scheelt overigens ook nog eens in de stookkosten, want frisse lucht warmt een stuk beter op dan bedompte lucht.

Sinds wij 2 klepraampjes op een kier van een vingerbreedte zetten, is de lucht hier een stuk frisser en kan de verwarming een groot stuk lager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb sinds 4 jaar een huis met een mechanische ventilatie. Het is echt perfect geisoleerd en heerlijk stil. Het enige nadeel van de mechanische ventilatie is dat bij hele warme zomers het huis ook warmer wordt. Maar daar staat tegenover dat we pas in november/december beginnen met stoken en dat we in februari daar wel weer klaar mee zijn. Onze energie rekening is extreem laag hierdoor. We hebben sinds dit jaar een bypass waarbij de koele lucht van de nacht wordt ingezogen zonder dat de lucht eerst nog wordt verwarmd. En af en toe een raampje open is helemaal niet erg dat doen wij wel. Je moet alleen wel zorgen dat je stand vaker op 2 staat. Zoals hierboven is aangegeven dat doen mensen vaak niet en dan wordt het minder aangenaam.