Notenboom de noten vallen zwart en snotterig van de boom. Wie weet wat dit voor een ziekte is? Richard

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
10.7K

Het beste antwoord

Te nat en koud dit jaar; Als de nazomer er nat is, rijpen de noten niet goed af.

ECHTER: Heb je al goed gekeken? De noot heeft een groenme schil, die bij rijping bruin/zwart wordt. Zitten de noten niet gewoon in de papperige massa? Met het weer van de laatste tijd kan het best zijn dat de rijpe schil wat klef is geworden en verkleefd met de noot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat dit een natuurlijke selectie is. De noten die niet goed zijn vallen nu al. De goede pas over een paar weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen ziekte, mijn noten hebben hetzelfde. Het komt door het natte weer maar over het algemeen zijn de noten nog prima.
Leg ze te drogen en dan valt de hele bast er na verloop van tijd vanzelf af. Bij het kraken zul je zien dat er nog best veel goede noten tussen kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies hetzelfde bij mij.
Het is een boom die al 22 jaar zonder uitzondering prachtige (wal)noten geeft, maar dit jaar is het drie keer niks.
Vorig jaar was trouwens ook al minder dan alle voorgaande jaren.
Dan heb ik het niet over de hoeveelheid, maar over de grootte en kwaliteit.
Veel noten zijn dit jaar al van binnen beschimmeld terwijl ze nog aan de boom hangen.
Waarschijnlijk de regen.