hoe kan ik het beste een zomercaravan isoleren vanuit de buitenkant zonder torenhoge kosten?

Ik woon in een kleine stacaravan, maar het word nu winter en ik merk dat het toch al behoorlijk koud begint te worden.
Eenmaal warm gestookt, is het binnen notime weer koud.
Ik heb een gaskachel, maar die gaat vanwegen brandveiligheid snachts weer uit.

Hoe kan ik goedkoop de boel isoleren zodat de warmte blijft hangen?
Ik heb zelfs enkelglas...geen dubbelglas.

Het voordeel is dat ik alles zelf kan doen (en anders wel een paar handige mensen ken die willen helpen)
Wie heeft de beste isolerende en goedkope tip?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Piepschuim platen of glaswol ertegen aan tapen en daar overheen landbouw zeil met ductape
Tis niet zo mooi maar wel warm
Voor de ramen natuurlijk doorzichtig plastic tapen
Wel voor ventilatie zorgen een een koolstofmonoxide alarm(!)
Sucses

Het beste antwoord

Je vloer en dak zijn redelijk goedkoop te doen, zonder dat het meteen lelijk wordt.

Via je ramen verlies je waarschijnlijk zeer veel, dus daar ook iets voor doen. Voorzetramen kan, maar je hebt ook plastic wat je er makkelijk aan de binnenkant voor kunt spannen. (dat is geen optie als je katten hebt)
Gordijnen helpen ook, maar die zitten natuurlijk ook aan de binnenkant.
Luiken kan ook en goedkoop, maar daar heb je overdag weinig aan. Hoewel je wel de kant waar de wind op staat dan dicht zou kunnen laten.

Zorg ook dat er geen wind onder de caravan door kan blazen. Ik zou het helemaal dicht maken, eventueel met een kleine ventilatie opening voor als het vochtig zou worden.

Waarmee je het doet maakt weinig uit,
dus opzoek naar goedkope restpartijen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de tip!

Andere antwoorden (1)

De goedkoopste manier is volgens mij niet via de buitenzijde isoleren, omdat je rekening moet houden met goede afdichting van evt regen doorslag en valse trek, ook zit je met je daktrim en de aansluiting daarvan.
De goedkoopste oplossing is aan de binnenzijde, simpel houten ribben als staanders ( eventueel stellaten 20x55-60 mm is ook al voldoende ), daartussen minerale wol en triplexplaten van 6-9 mm of gipsplaten (Zijn het goedkoopst ), wel moet je rekening houden met stopkontacten, maar die kun je vrij eenvoudig naar voren halen, ook kan je veel eenvoudiger bij je ramen dmv voorzetraam een isolerende werking verkrijgen.
De vloer kun jewel van buitenaf isoleren omdat je daar minder rekening hoeft te houden met waterdoorslag.