Waarom zijn veel deuren en kozijnen van huizen donkergroen?

Vooral bij oudere huizen is dat zo

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.3K

Het beste antwoord

Het zijn inderdaad traditionele kleuren maar er bestaan ook nog kleurverschillen per regio. Zo zal je bijvoorbeeld in Noord Holland een redelijk fel groen zien in combinatie met het zogenaamde grachtengroen(bijna zwart groen is dat).

Aardig artikeltje hierover...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dat vonden ze mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Maar waarom dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon, ze vinden het een leuk kleurtje.
Omdat het een vrij neutrale kleur is die goed bij de natuur kleurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is op dit moment de modekleur voor kozijnen en deuren van huizen. Bruin en wit zijn uit. Donker groen en antraciet zijn in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleur groen wordt met 'landelijk' geassocieerd.
Het gebruik van verf en kleur is van oudsher vaak regio- of streekgebonden. Historisch kennen we het gebruik van een aantal traditionele verfkleuren en combinaties van kleuren die voor het buitenschilderwerk -waaronder monumentale panden- veel werden en worden toegepast. Monumentengroen, Vechtcrême, Grachtengroen, Bentheimergeel, Ossebloedrood; behoren onder andere tot deze kleuren. Oriënteer je in dit artikelen op de bekendste Oud Hollandse, historische of monumentale kleuren in verf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland is dat een traditie. De kleur is te koop onder de naam "monumentengroen".

In andere landen bestaan andere traditionele kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft me de verfsoort te maken. In de crisisjaren konden de mensen alleen goedkope verf betalen. Het zgn "Standgroen" op basis van goedkope pigmenten en harsen was goedkoop en duurzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze hebben "houdt nederland groen" iets te letterlijk genomen.