Waarom laten paarden lang gras staan en eten ze alleen kort gras

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.3K

Het beste antwoord

Dit lijkt alleen maar zo. Paarden zijn heel hygiënisch en hebben daarom een specifieke plaats in de wei om hun vijgen te laten vallen. Daar in de buurt eten ze niet en omdat het dan door de vijgen nog extra bemest wordt, staat daar lang gras.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat ook een rol speelt is dat paarden het gras afscheuren met hun lippen. Koeien doen dat met hun tong. Een paard kan dus korter gras eten omdat hij met zijn lippen fijner kan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

elke type grazer graast op zijn eigen manier.
paarden eten wellicht alleen het onderste deel van het gras vanwege een betere smaak ofzo?. . maar in ieder geval heb je verschillende types grazers.
het ene beest eet voornamelijk de hoge pieken terwijl de andere weer alleen het wortelgedeelte van het gras eet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort gras is ook jong gras dus zachter van structuur.
Als ik een paard was zou ik ook het jonge gras nemen.
Als er geen kort gras is gaan ze vanzelf wel lang gras eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per herkauwer anders.

Een schaap staat erom bekend dat het echte grasmaaiers zijn. Ze eten ieder soort gras en kruid, ongeacht of het jong of oud is.

Een geit is al veel kieskeuriger, deze wil graag jong vers gras eten, het liefst vers gras in de ochtend.

Paarden hebben een voorkeur voor heel kort jong gras. Ze kunnen ook heel goed tussen het oude gras het jonge gras grazen.

Dit heeft te maken met de voedingsstoffen in het gras. Jong gras bevat meer voedingsstoffen dan oud gras.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paarden hebben een gebit waarmee ze alleen maar kunnen knabbelen en kauwen. om het gras los te maken en in de mond op te nemen hebben ze dus kort gras nodig, want lang gras knabbelen gaat niet, als je het niet gelijktijdig kunt vasthouden. (vergelijk het met een appel opvissen met de mond uit een bak water).