Is een Quooker wel energiezuinig?

Ik denk er al een poos over om een Quooker (heet-waterkraan) aan te schaffen, maar ik ben ook zuinig op energie. Hoe werkt dit in de praktijk? Is het een soort boilertje onder de kraan, en wat doet deze als ik 'em een paar uur niet gebruik? En heeft iemand er misschien ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5.2K

Het beste antwoord

Een quooker kost aan stroom ongeveer een stuiver per dag voor het stand-by staan, (ca230 euro per jaar) en iets meer op momenten dat je hem daadwerkelijk gebruikt.
Op de moment DAT je hem gebruikt echter, is het rendement veel hoger dan bij welke andere warmtebron dan ook (gas, electra, inductie, waterkoker etc.) met nul verspilling. Hoe meer je hem gebruikt, hoe relatief goedkoper hij dus is. Vooral als je ook kookwater voortapt uit de quooker bijvoorbeeld.

De aanschafkosten zijn flink, maar het gemak onbetaalbaar, en de uiteindelijke verbruikskosten laag. De nieuwste generatie is zo ontzettend goed geisoleerd, dat je vrijwel geen verlies hebt. Het is dus zeker een energiezuinige aanschaf.

Toegevoegd na 53 seconden:
Oh, het is inderdaad een soort mini-boilertje dat het water echt op kooktemperatuur houdt. Neemt geen plek in op je aanrecht, geen nieuw apparaat om schoon te maken of bij te houden, en altijd het gemak van kokend water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een stuiver per dag ... is 365 stuivers, 20 euri per jaar
bedoelde jij misschien 23 euro per jaar? dan klopt het wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het bijna een stuiver zijn ; ik geloof dat het exacte bedrag 19 euro nogwat was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik ga 'em aanschaffen! Maar ik ga em niet gewoon kopen, maar echt in een spaarpotje opsparen, dus het gaat nog wel even duren voor ie er is.

Andere antwoorden (2)

In onderstaande link staan verschillende berekeningen .

Zelf heb ik een Quick&Hot van Tefal, deze geeft in 3 seconden heet water, niet zo heet als een quooker, maar voor mij heet genoeg voor thee of cup a soup. Is een goedkoop alternatief voor de quooker. Zeker goedkoper dan een waterkoker, omdat je nooit teveel water verwarmt. Hetzelfde idee als een senseo, het water wordt verwarmt door een warmwater element waar het water doorheen stroomt.
Wel wéér een apparaat op je aanrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is luxe maar Hij maakt in enkele seconden heet water en dat is precies wat hij doet en draai je de kraan dicht dan stopt hij ermee. Dus in weze geen verkwisting van water en energie het enige is dat hij op dat moment dat je heet water wil veel energie gebruikt om het water op temperatuur te brengen. Heb je daarnaast nog een boiler dat heb je wel verkwisting van energie een keuken boiler is dat zo wie zo 24 uur verwarmen voor een uurtje per dag warm water. Dus als je een boiler hebt voor warm water dan zal je die veel minder gaan gebruiken en zou je deze veel lager kunnen zetten om alleen de handen te wassen en af en toe iets af te spoelen. Heb je geen boiler dan zal hij toch zuiniger zijn want als de ketel het water moet verwarmen dan verlies je water voordat het warm is en als je het water hebt dat je nodig hebt blijft er in de aanvoerleiding warmwater over dat je niet gebruikt en dat is dus weer verlies.