Het plastic afval wordt naar een verwerkingsbedrijf gebracht. Daar wordt het plastic afval op een lopende band gestort. Met een magneet worden metalen uit het plastic gehaald. Met grote ventilatoren worden papier, folie en etiketten uit het plastic geblazen.

Het ingezamelde plastic afval bestaat uit verschillende soorten plastic. Met een speciale lezer worden de soorten gescheiden. Iedere soort wordt samengeperst tot balen.

Deze balen worden naar plasticverwerkende fabrieken gebracht. Daar wordt het plastic eerst vermalen tot schilfers. Vervolgens gaan de schilfers door een bad. Omdat etiket- en dopschilfers lichter zijn dan de flessen zelf, komen die boven drijven. Ze kunnen zo uit het water geschept worden. De schone schilfers worden op kleur gesorteerd en verwerkt tot gekleurde of kleurloze korrels. Met deze korrels kunnen in fabrieken nieuwe producten worden gemaakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is een documentaire (onder andere op Discover Channel): Addicted to Plastic. Hier worden verschillende alternatieven aangeboden. Zo wordt daar onder andere Barts3cunda beschreven oplossing getoond, maar ook een alternatief om van dat plastic afval spoorbielzen te maken, want naast dat het plastic hergebruikt spaart het ook nog eens veel eikenbomen.

Ook Klokhuis heeft hier een keer aandacht aan besteed, zie laatste link vanaf 12:00 minuten.