waarom vallen de knoppen van de hibiscus af voordat ze open gaan kan iemand mij dit vertellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
13.5K

Het beste antwoord

Als de plant te droog gehouden wordt, kunnen de knoppen voortijdig afvallen. Afvallen van knoppen kan ook veroorzaakt worden door voedselgebrek. De Chinese roos wil namelijk graag regelmatig extra kamerplantenvoeding. De plant reageert ook vaak op verplaatsing of verandering in omgevingstemperatuur door knoppen te laten vallen, of blad af te stoten.
De Chinese roos kan in de zomer in de halfschaduw in de tuin of op het balkon geplaatst worden. Hij houdt echter beslist niet van regenachtig of winderig weer. Hoewel hij tijdens mooie, warme zomers buiten rijker zal bloeien, wordt het bloeiseizoen soms sterk verkort doordat de plant bij het binnen zetten in het najaar vaak al zijn knoppen laat vallen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dan krijgen ze of te weinig water of ze zijn toch al n keer open geweest en dan vallen ze ook af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een Vlaamse pagina over de hibiscus als kamerplant staat:
"Voor elke liefhebber van de Chinese Roos is er een jaarlijks weerkerend moment van angst: zullen de bloemknoppen zich mooi ontwikkelen tot een prachtige bloemenweelde of ... vallen ze nu wéér af... Voor de als kamerplant gekweekte soorten kan het steeds terugkerende probleem van knopval op twee manieren omzeild worden:
In de eerste plaats zijn er al tal van gekweekte en gekruiste soorten (hybriden) waarbij de knopval tot een minimum herleid wordt. Deze soorten zijn vaak te herkennen aan de iets rondere bladvorm t.o.v. de klassieke bladvorming. Maar knopval is en blijft in de eerste plaats ook het probleem van een slechte luchtvochtigheid. Zeker in de periode van de bloemknopvorming is het van cruciaal belang dat er een voldoende hoge én constante luchtvochtigheid kan geboden worden. De beste manier om dit te kunnen handhaven is de planten dagelijks te besproeien en in de warmste periode van het jaar zelfs meerdere malen. Wanneer je dan tegelijkertijd zorgt voor een verhoogde temperatuur kan de plant perfect opdrogen. Dit mag dan kontradictorisch klinken, het is niet zo. De plant zelf moet regelmatig kunnen opdrogen om ziekten te vermijden maar de aanhechtingspunten van de bloemknoppen hebben nood aan de directe besproeiing."

Op Groen.net staat:
"Koude, tocht en teveel water kunnen knopval veroorzaken. Plant niet verplaatsen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Hibiscus, is een vervelende en lastige plant, iedere groeistoornis zorgt er voor dat de knoppen er af vallen.
Een keertje te weinig water en enkele dagen later vallen de knoppen er af, ook als hij te weinig voeding heeft doet hij dit.
Het draaien van de plant, of hem op een ander plek zetten en de knoppen vallen.
Als men een Hibiscus in de winkel koopt, staan deze qua vochtige lucht, meestal optimaal, later in onze huiskamer is dat meestal niet zo en de knoppen vallen.
En dan is de kweker ook meestal schuldig aan het vallen van de knoppen, die kweker probeert zo snel mogelijk en met zo min mogelijk kosten een verkoopbare Hibiscus te kweken, deze plant is opgepept en opgejaagd door mest en vaak extra licht, komen deze planten in een relatief donkere bloemenwinkel en daarna bij ons thuis, dan heeft deze plant al zo op zijn donder gehad, dat zijn knoppen vallen, niet in de bloemenwinkel, maar thuis.