Waarom horen wij aparte geluiden in de waterleiding?

In de nacht als wij in bed liggen horen wij met regelmaat bonkende geluiden ergens vandaan komen. Eerst dachten we de ketel, maar deze lijkt het inmiddels niet te zijn.
Je hoort dan een paar harde tikken/bonken en soms ik combinatie met een schrapend geluid, alsof er een iets te lage deur over de vloer dicht word geduwd. Terwijl wij niets gebruiken en ook niets hebben aan staan aan wasmachine etc.

Na onderzoek kwamen wij de achter dat dat schrapende geluid precies klinkt als onze kraan in de badkamer. Als wij deze ineens volop open zetten (KOUD WATER) dan hoor je ook zo'n schrapend geluid. Dat is niet bij langzaam open zetten.

Weet iemand wat wij moeten doen?

3 jaar geleden
2.8K
Antoni
3 jaar geleden
Wonen jullie in een alleenstaand huis, of kunnen de geluiden veroorzaakt worden door buren die water gebruiken?
Ritsuka
3 jaar geleden
Is de verwaming al eens ontlucht?
mikeybaco
3 jaar geleden
Wij wonen in een vrijstaand huis. Ketel heeft afgelopen zaterdag onderhoud gehad.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Leidingen krimpen en zetten uit bij koude resp. warmte. Dat kan ook geluiden veroorzaken.

Antwoorden (1)

Dit is waterslag of terugslag, veroorzaakt door plotse drukverschillen in de leiding als je de kraan (snel) open of dichtdraait.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
De geluiden komen als er niets gebruikt wordt als ze in bed liggen @tinus1969
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212, maar het geluid is gelijk aan geluid dat ze horen als er een kraan wordt opengezet -wat suggereert dat het toch een vorm van waterslag of ander drukverschil in de ledingen is.