Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan mijn steen veranderen van kleur wanneer het warmer of kouder wordt bij mij thuis?

Ergens in Duitsland in een souvenirswinkeltje kocht ik een zogenaamde temperatuurs steen. Bij kouder dan 18 graden of 18 graden is ie zwart wanneer het iets warmer word verkleurd de steen naar groen daarna wordt ie bruin dan rose dan paars en uiteindelijk wanneer het zo rond de 30 graden of warmer is dan is ie donkerblauw.
Hij reageert ook op lichaamswarmte en op warm en koud water. Het is volgens mij geen echte natuursteen want het koste maar 1 euro ,maar wat is het dan wel en hoe werkt ie? (ja door wisseling van temperatuur maar hoe weet zo,n steen nou wanneer ie moet verkleuren)Ik bedoel waarom verkleurd ie bij warmte? Zit er olie in ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Iedere stof is opgebouwd uit kristallen die in beweging zijn.en licht weerkaatsen. Als de temperatuur van die krijstallen verandert. verandert ook hun trilsnelheid en daardoor de weerkaatsing van het licht. Hierdoor zie je een andere kleur, komen de kristallen weer op hun oorspronkelijke temperatuur, dan zie je de oorspronkelijke kleur weer.
Je ziet zo ook wel eens thermometertjes waar het juiste getal verschijnt, en de getallen daar net boven of onder weer verdwijnen.
Ik hoop dat ik de goede termen gebruikt heb om het je uit te leggen, of misschien kan iemand anders het beter vertellen
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding