Heb je een vergunning nodig om een Bed & Breakfast te beginnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
19K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs voor het plaatsen van een tuinkabouter moet je een vergunning aanvragen.

Het beste antwoord

Als u een bed & breakfast wilt starten, hebt u te maken met regels van de overheid. In Nederland zijn er voor bed & breakfasts (nog) geen landelijke wetten en regels. Iedere gemeente heeft haar eigen beleid op het gebied van bed & breakfasts. Met behulp van dit stappenplan komt u snel te weten aan welke verplichtingen u moet voldoen. Het stappenplan is een richtlijn. Overleg met uw gemeente over de volgorde van de stappen. Het is mogelijk dat u nog andere verplichtingen hebt. Een aantal verplichtingen kunt u digitaal regelen via http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/berichtenbox/digitaalzakendoen.

1. Inschrijven in het Handelsregister
Als u een bed & breakfast bedrijfsmatig gaat exploiteren, moet u deze inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dit doet u vanaf een week voor de start, tot een week na de start.

2. Aanmelden bij de Belastingdienst
Als u een bed & breakfast start of overneemt, moet u deze aanmelden bij de Belastingdienst. Ook als u al bekend bent als ondernemer bij de Belastingdienst, meldt u uw nieuwe bedrijf aan.

3. Inschrijven bij het Bedrijfschap Horeca en Catering
Als u uw bed & breakfast gaat exploiteren met meer dan 2 kamers en 4 slaapplaatsen, moet u zich inschrijven bij het Bedrijfschap Horeca en Catering (BHenC).

4. Bestemmingsplan inzien
U kunt alleen een bed & breakfast beginnen in een pand waar dit volgens het bestemmingsplan van de gemeente is toegestaan. Een wijziging of vrijstelling van het bestemmingsplan is mogelijk.

5. Bouwvergunning aanvragen
Als u wilt bouwen, verbouwen of renoveren, hebt u meestal een bouwvergunning van uw gemeente nodig. Mogelijk hebt u ook een monumentenvergunning nodig.

6. Gebruiksmelding doen of gebruiksvergunning aanvragen
Als u nachtverblijf biedt aan meer dan 10 personen hebt u voor het brandveilig gebruik van uw pand een gebruiksvergunning van uw gemeente nodig. In andere gevallen doet u een gebruiksmelding.

7. Melding milieubeheer doen
Als u een bed & breakfast start, hebt u te maken met milieuvoorschriften. Het is niet nodig om een milieuvergunning aan te vragen. U kunt volstaan met een melding van uw bedrijf bij de gemeente.

8. Drank- en horecavergunning aanvragen
Als in uw bed & breakfast alcoholische dranken tegen betaling verstrekt en genuttigd worden, moet u een drank- en horecavergunning van de gemeente hebben.

VERVOLG STAAT BIJ REACTIES
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9. Aanwezigheidsvergunning speelautomaten aanvragen
Voor het plaatsen van een speelautomaat (kansspelautomaat of behendigheidsautomaat) in een bed & breakfast is een aanwezigheidsvergunning speelautomaat van uw gemeente verplicht. 10. Logboek speeltoestellen aanleggen
Als u een speeltoestel wilt plaatsen, moet u een logboek bijhouden met daarin de keurings- of onderzoeksgegevens en informatie over onderhoud en ongevallen. 11. Nachtregister bijhouden
Als u overnachtingen aanbiedt, moet u een doorlopend nachtregister bijhouden. De gemeente gebruikt dit register voor de heffing van toeristenbelasting. 12. Legionellapreventiemaatregelen nemen
U moet legionellapreventiemaatregelen nemen als uw pand volgens het bestemmingsplan een logiesfunctie heeft of als uw pand een woonfunctie heeft en u nachtverblijf verleent aan meer dan 5 personen. 13. Licenties muziekgebruik aanvragen
Als u in het openbaar muziek ten gehore brengt, moet u toestemming hebben. Buma en SENA regelen deze toestemming door het uitgeven van licenties. 14. Reprorecht betalen
Om kopieën te mogen maken van auteursrechtelijk beschermde werken, moet uw bedrijf een jaarlijkse vaste vergoeding betalen aan de Stichting Reprorecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Ja van de gemeente waar je woont.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt overal een vergunning voor nodig, ik neem aan dat je die B&B hier in Nederland wilt beginnen.
En naast die vergunning ook nog papieren hygiene enzo
13 jaar geleden
Voor B&B is meestal geen exploitatievergunning nodig.

Een gebruiksvergunning is nodig als er sprake is van grotere risico’s. Meestal is een
gebruiksvergunning vereist in bouwwerken of inrichtingen
waarin:
1. meer dan vijftig personen tegelijk aanwezig zullen zijn;
2. aan meer dan vier personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal
worden gegeven;
3. aan meer dan tien kinderen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk en/of
geestelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft.
Daarnaast mogen gemeenten aanvullende voorwaarden en eisen stellen; deze kunt u bij uw
gemeente kosteloos opvragen.

Om alcohol te mogen schenken tegen betaling is een vergunning nodig op grond van de Drank- en
Horecawet.

eventueel nog een reclamevergunning.

Bed and breakfast Nederland heeft trouwens een hele mooie startersgids gemaakt. Hier staat alles op een rijtje uitgelegd. Is aan te vragen per post of te vinden op internet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
wellicht moet je ook rekening houden met het bestemmingsplan van de gemeente. Ik zou zeggen, ga morgen naar de gemeente en informeer!