Waarom hebben sommige (veelal grote oudere huizen) een naam?

Bij mij in de buurt zijn een aantal huizen met namen als , mooi zicht, op de wind, op het gemak enz.
Waar dient/diende dit voor? waarom hebben huizen namen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4K

Het beste antwoord

Vroeger hadden huizen geen huisnummer, dus werden ze op deze manier van elkaar onderscheden. Ook kon je verwijzen 'ik woon in het eerste huis ten noorden van Ruimzicht'. Napoleon heeft, zoals zoveel andere dingen, de huisnummers ingevoerd.

Overingens zijn er nog genoeg landen waar huizen geen huisnummer hebben.
En tegenwoordig krijgen huizen ook nog wel eens namen, maar dat is eerder omdat mensen dat mooi vinden, en het huizen meer dan een 'nummertje' maakt.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens hebben sommige oude landhuizen of kastelen ook nog invloed gehad op straatnamen. En aan zowel oude huis- als straatnamen zit vaak een hele geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het dient nergens voor.
Want dat huis kan je niet met die naam gaan roepen.
Mensen willen graag ergens een naam aan geven
zo ook aan hun huis.

Ik kom af en toe wel eens huizen tegen die een naam dragen die ik origineel gevonden vind.

Toegevoegd na 10 minuten:
Tegenwoordig dient het nergens meer voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stamt nog uit de tijd dat de straten niet allemaal een naam hadden, en ze moesten toch te vinden zijn.
13 jaar geleden
Vroeger had het nog nut, zo was je gemakkelijker te vinden en tegenwoordig doen mensen het gewoon omdat ze het leuk vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vroeger bij de mensen van aanzien en tegenwoordig kan iedereen het gelukkig doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was mode ten tijde van de Art Deco ( In
Gent zijn straten waar ieder huis een spreuk heeft )
Zijn allemaal huizen in de buurt van de oude rederijkerskamer .... dat zit er misschien ook wel voor iets tussen

Toegevoegd na 5 minuten:
Volgens deze link zijn er al gevelgedichten uit de 14'de eeuw

Toegevoegd na 33 minuten:
Het “Huis de Wolf” op nummer 3 en het “Huis de Steur” op nummer 13 dragen enkel een reliëf, geen devies. Op de topgevel van nummer 9 waar Romulus en Remus gezoogd worden door de wolvin, is het devies uitgewist. De andere huizen dragen allemaal moraliserende en soms heel bekende spreuken in de gevelschilden:

nr. 1:
“Elk[e] vogel zingt zoo hij is gebekt”

nr. 5:
“ ’t Naaikussen is der vrouwe lessenaar”
(Moraal: vlijtig thuis werken is de beste leerschool voor vrouwen.)

nr. 7:
“Leg water honderd jaar
op vaten!
’t wordt toch nooit geen wijn.
Geen onrecht dat ooit recht zal zijn
hoe oud of ’t ook [van] datum waar”

nr. 11:
“Toon wat gij kunt doen
men zal u zeggen wie gij zijt”