Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat was vroeger een traditioneel huwelijksgeschenk?

Ik heb ooit gehoord , dat een zoutpot geven ,een gelukwens voor de toekomst was .

13 jaar geleden
in: Wonen
8.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Traditioneel is het geven van delen van de uitzet. Vroeger trouwden mensen vanuit het huis van hun ouders en gingen dan pas samenwonen, dus hadden ze alles nog nodig: servies, glazen, servetten etc. Ook tegenwoordig worden er nog wel dergelijke geschenken gevraagd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

peper en zoutstel

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet voor niets bekend mee geworden natuurlijk: zie bron
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een driedelig kaststel is ook vaak een traditie geweest, meestal in boeren gebieden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huishoudelijke apparatuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- gebaksstel
- fruitschaal
- tafelkleed
- dienblad
- likeurset
- servetringen
- slakom met bijpassend couvert
- verzilverde servetringen
- verzilverd roomstel
- gebaksvorkjes
- etagere ( presenteerschaal met 2 of 3 verdiepingen)
- glazen cakeschaal met geslepen patronen
- engelse kop en schotels
- glazen kaasstolp
- tinnen kraantjeskan
- broodtrommel van Braqbantia
- wandrek van Brabantia
- afvalemmertje van Brabantia
Met dit soort geschenken lagen de tafels van pasgehuwden geheel volgestald. Omdat er met ' verlanglijstjes' werd gewerkt, werd voorkomen dat er 25 dezelfde slakommen op rij stonden..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zilveren bestekset als familie geschenk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Serviesgoed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ons geval waren dt idd 8 peper en zoutstellen,dé één nog lelijker dan de ander.We hebben er steeds één naar een verloting of bingo meegenomen, net zo lang tot ze op waren.
Dat speelde in de 60er jaren van de vorige eeuw,toen de mensen nog niet zo draagkrachtig waren en het vragen om een enveloppe met inhoud erg"not done"was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt misschien heel afgezaagd, ben een a romanticus, maar ik heb geen cadeaus gevraagd op mijn huwelijk.
Op mijn uitnodiging stond dus ook dat wij geen geschenken wilden, omdat toch niemand het mooiste geschenk kon evenaren of overtreffen, namelijk: wij hadden elkaar 'gekregen'.

Ik heb samen met mijn vrouw gevraagd om een donatie te geven aan het Emma kinderziekenhuis te Amsterdam, en dat gebeurde ook zo.

Maar on topic, traditioneel heb ik alles al voorbij zien komen, van peper- en zoutstel, de kitsch Grootvaders klok :), de azijn-olie set, de keukenmachine, kookboeken, servies, bestek en linnengoed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bovengaande lijstjes ontbreekt nog de prachtige Tupperware slacentrifuge. Vooral gangbaar in de jaren 80.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding