Kan het kwaad als er een paddestoel opkomt in de pot van je kamerplant?

naast mijn monstrera is ineens een paddestoel opgedoken.
eerst leek het een uit de kluiten gewassen champignon, maar dan wat ruwer van oppervlak.
vandaag is de hoed open, en blijkt het een joekel van zo'n 10 cm doorsnee te zijn.
kan ik dit gewoon laten gaan, of moet/kan ik enige aktie ondernemen?

de monstrera doet het trouwens uitstekend, en staat niet te vochtig.

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Wonen
44.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paddo's mag toch niet meer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is er één met keurmerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Europees?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leids.
Rieneke1
13 jaar geleden
:))
deze paddo zal ik maar niet proberen, zou wel eens in het verkeerde keelgat kunnen blijven steken ;)

Het beste antwoord

Paddestoelen zijn de voortplantingsorganen van schimmels. Het weghalen van de paddestoel heeft alleen het effect dat je het zichbare deel van de schimmel weg haalt.

De meeste schimmels zijn onschadelijk, en leven van de rottende plantendelen in je pot (het geen of de potgrond of eventuele gestorven pantewortels kunnen zijn). Je moet het niet weg halen; Je monstera maakt het niet uit: Het belangrijkste deel van de schimmel zit zowieso onder de grond, en dat krijg je niet weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

die kan je gewoon weghalen
pak een lepel en schep eronder zodat je ook de stam ineens wegneemt
waarschijnlijk is de grond binnen in wel vochtig
de paddestoel gedijt op vochtige aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paddestoelen hebben vaak een symbiotische relatie met andere planten. Meestal kan dit helemaal geen kwaad. Zolang die paddestoelen niet op de plant zelf parasiteren, is er niets aan de hand :-) Eigenlijk geeft het aan dat je hele gezonde omstandigheden hebt voor je plant, want anders doet die paddenstoel het absoluut niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, kan geen kwaad. Pas als je een dergelijke paddestoel in je pot jam vindt, dan zou ik hem eruit halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk zou ik hem eruit halen omdat er geen paddestoelen in kamerplanten-potten horen te groeien. En ik denk ook dat het wel schadelijk kan worden voor je plant omdat paddestoelen van die ondergrondse netwerken maken. Dus uiteindelijk zal je monstrera er aan dood gaan omdat de paddestoelen zijn voedingsbodem gebruiken om te groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet noodzakelijk waar dit. De ondergrondse netwerken scheiden vaak NUTTIGE enzymen af voor de kamerplant.
Lekker laten zitten Rieneke. Hert kan geen kwaad voor de plant en het is een leuk gezicht en wie weet, komt er één dezer dagen ook nog een kabouter bij wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het verwijderen. Paddestoelen vormen sporen die in de lucht gaan zitten en daar kun je flinke allergische reacties van krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En weet je wat voor paddestoel het is ? Hij kan wel zwaar giftig zijn. Heb je kleine kinderen of huisdieren ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb 5 katten, maar die peinzen er niet over hun tanden er in te zetten.
ook zou ik dan de helft van m'n planten moeten weghalen, het vingerhoedskruid bloeit nu volop. bedankt en +
qua uiterlijk zou je m mooi moeten laten zitten . t is weer eens wat anders dan alleen maar planten.
En hij rot binnen een paar dagen toch wel weer weg.
Alleen je moet wel oppassen dat je poezen of je pup of kindje er niet aan komt want de meeste soorten zijn heel erg giftig.