Hoe kan het dat mijn struik in mijn voortuin nu al helemaal vol met knoppen zit??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk omdat het milieu zo naar de kl*te is!!!

Antwoorden (5)

door het zachte weer van de laatste maanden,de natuur denkt dat het al lente is.
fremar
12 jaar geleden
dat is vanwege de buitentemperatuur: die is veel te hoog voor de tijd van het jaar. als het kouder wordt of gaat vriezen is het gedaan met de knoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knoppen horen er nu al te zijn, die worden niet in 1 dag gemaakt voordat het blad of de bloem uitkomt.
Wel zie je bij sommige struiken dat ze echt voorlopen, door het weer van de laatste tijd: mijn sering en spirea zijn nog niet zonder blad geweest, m'n kamperfoelie loopt al uit.
De bomen lijken minder gevoelig, het blad is afgevallen, de knoppen zwellen al wel wat maar niet meer dan normaal voor dit moment in het jaar.
Om te zien wat verschuivingen in bloeitijd of eerste blad en dergelijke zijn, kun je kijken op http://www.natuurkalender.nl//waarnemingen/default-analyse.asp en dan kiezen voor plant - per plant kun je dan verschillende dingen bekijken over diverse jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan wat voor struik het is.
Als het bv een rododendron is, dan is
dat heel normaal alles loopt nu een beetje
voor van wegen de hoge temperatuur,
maar dat komt straks wel weer goed.
De natuur regelt zichzelf.
burgos
12 jaar geleden
Alle struiken die in het voorjaar bloeien, hebben in de nazomer en herfst er voor, al bloemknoppen gemaakt.
Dus al lang voor de winter zitten deze er al in.
In een Rhododendron zitten er zelfs in augustus al vol met bloemknoppen.
Een Forsythia, in september.
Het is wel zo, dat sommig soorten al iets) veel) verder zijn dan normaal voor deze tijd.
Dan valt het wat meer op.