Wat is het nut om een kleine radiator in een klein toilet hoog op te hangen?

Warmte stijgt toch omhoog? Woningbouwvereniging....

een jaar geleden
in: Wonen
1.1K
TurfGraver
een jaar geleden
Ruimte (staat hij niet in de weg) en aangezien het een kleine ruimte is zal het wel snel warm zijn.
Quidplura
een jaar geleden
Ik denk dat het met ruimte te maken heeft. Een hoge radiator neemt geen grondoppervlak in. Overigens zou het voor zo'n kleine ruimte niet heel erg veel uit moeten maken als je de deur dicht houdt.
ronron1212
een jaar geleden
Mogelijk omdat dat ding warm wordt en je benen of handen er aan kunt bezeren.
Piacenza
een jaar geleden
Helaas lijkt de radiator nauwelijks effectief te werken. Blijft erg fris in die ruimte. Radiatorfolie is aangebracht.
Bordensteker
een jaar geleden
“Helaas lijkt de radiator nauwelijks effectief te werken. Blijft erg fris in die ruimte. Radiatorfolie is aangebracht.” Wellicht staat het voetventiel onderaan de radiator te ver dichtgedraaid; dan stroomt het water te langzaam door de radiator en wordt alleen het bovenste gedeelte echt goed warm.
Als een radiator bovenaan goed heet wordt en met de kraan helemaal open ook onderaan nog voldoende warm is, dan is het hele oppervlak warm en kán de radiator alleen maar doen waar-ie goed in is: warmte afstaan aan het kleine kamertje. Terzijde: mijn mobiele werkplekken in de jaren 2008 – 2014 hadden lange en lage plaatradiatoren waar het warme water ónderin naar binnen kwam. Dat steeg dan uiteraard meteen omhoog naar de uitgang aan de bovenzijde. Waarom die foute stroomrichting daar zo ontworpen was, weet ik niet. Wel dat het in de winter moeilijk warm te stoken was! Sinds die tijd kijk ik bij onverklaarbare gevallen dus ook naar de daadwerkelijke stroomrichting van het water …
Piacenza
een jaar geleden
#Bordensteker: Bedankt voor je kundige en nuttige bijdrage! Daar heb je als vraagsteller tenminste iets aan.

Antwoorden (1)

De natuurkunde geeft uiteindelijk het antwoord op deze vraag (als de radiator ergens wél vlak naast de toiletpot gemonteerd wordt): na verloop van jaren maakt het patroon van roestplekken onweerlegbaar duidelijk dat kleine spettertjes urine van staand plassen de aanleiding hebben gegeven voor de roestvorming. Dat valt pas op als het al ingevreten is.

Het toilet waar ik dit bewijs zelf heb kunnen aanschouwen was gesitueerd onder een trap, en daardoor was er hoger aan de wand geen plek voor een radiator!

“Araman is loodgieter en een van zijn stokpaardjes is dat je een radiator nooooit naast een toilet mag monteren (en dat zie je zooo vaak..). Er komen altijd spetters urine op die invreten en roest veroorzaken, ook al ben je nog zo schoon.”
een jaar geleden