Waarom helpt een luchtontvochtigingsapparaat niet bij optrekkend vocht in muren?

een jaar geleden
in: Wonen
TurfGraver
een jaar geleden
Omdat er dan gewoon meer vocht de muur intrekt.
Edraket
een jaar geleden
Vocht in de muren en vloeren komt er maar heel langzaam uit.
Sommige mensen die vorige zomer in Limburg last hadden van hoog water kunnen nog steeds niet in hun huis wonen omdat dit nog te vochtig is.
jc54
een jaar geleden
Het woord zegt het al: LUCHTontvochtigingsapparaat. Dit haalt wel vocht uit de lucht (gasvormig) maar niet uit een muur (vloeibaar).

Antwoorden (1)

Als er water uit het apparaat komt, cq als er water uit de lucht wordt opgevangen in een tankje dat regelmatig geleegd moet worden, dan is dat water dat eerst als gasvormig water in de lucht zat. Dús is de lucht beslist wel wat droger geworden, alleen moet je dan wel deuren en ramen zoveel mogelijk dicht houden, want alle verse lucht die van buiten komt draagt weer nieuw vocht in zich.

En inderdaad kan een flink muuroppervlak in sommige gevallen heel wat optrekkend grondvocht in de binnenlucht verdampen, en dan kan het ontvochtigingstempo van de ontvochtiger dat tempo van de uitwasemende muren wellicht niet bijhouden.
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
Vocht in de lucht (dus in dampvorm) is iets heel anders dan vocht in de muren (vloeibaar). In een droge, warme kamer zal de muur wel langzaam drogen, maar als de bouwconstructie niet goed is blijft er steeds nieuw vocht optrekken natuurlijk. Zonder ingrijpende maatregelen is dat lastig op te lossen. Kijk in elk geval of de drainage rond en onder je huis wel op orde is. Hoe hoger het grondwater staat, hoe meer last je hebt van optrekkend vocht.
anneg
een jaar geleden
Dank voor je reactie!