Is een lattenbodem onder een matras een must?

Ik heb van Beterbed als tip gekregen dat een goede bedbodem belangrijk is omdat het voor 20% de levensduur van je matras betaald. Het kan je matras vergallen als je geen goede bodem hebt. Ik slaap momenteel met mijn matras op de grond met een schuimmatras (dus geen pocketveer). Ik vroeg me af kan je niet ook gewoon een lattenbodem op de grond leggen en matras er dan op als je tijdelijk geen geld hebt voor een bedframe. Enige minpunt dat ik zie is de mindere ventilatie, maar goed het is maar voor even.
overigens snap ik ook niet waarom er dan platte lattenbodem zijn (dus die niet gecurved zijn). Die bieden toch geen enige support?

een jaar geleden
in: Wonen
1.5K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik heb zelf een Akwamat eronder. Is een mat van kokosvezels met natuurlatex. Bedoeld voor kamperen maar ook thuis te gebruiken. Kost ook wat maar niet heel duur.
Lattenbodem en misschien aan de zijkanten dunne balkjes, lijkt me ook een optie.
Zou ook zeker een molton gebruiken.
Utrecht
een jaar geleden
Wat denk je wat het voordeel is van een lattenbodem op de grond? Volgens mij helemaal nul.
Een bedbodem zou de ventilatie moeten bevorderen én iets vering moeten geven. Latjes op de grond geven niets van beide.

Antwoorden (1)

Matras rechtstreeks op de vloer is zonde van je matras. Binnen een week kans op vocht en schimmel! In geval van nood: elke ochtend matras op z'n kant zetten om de onderkant te laten luchten!

Betere optie, als je geen behoefte hebt aan extra vering onder je matras: goedkope lattenbodem op 2 goedkope balkjes of pannenlatten op de grond. Dan ligt de matras een paar cm van de grond, net genoeg om een beetje te vertileren. Ook hier geldt: regelmatig je matras rechtop zetten om te luchten.

Heb je een lattenbodem met vast frame, dan kun je er ook 4 lege bierkratten of een paar bakstenen onder zetten.

Zelf slaap ik beter op een harde ondergrond, gek genoeg. Hele dure lattenbodem gehad van gebogen latjes die ook nog verstelbaar waren. Uiteindelijk weer tweedehands verkocht en gewoon goedkope rechte houten latten in m'n bed gelegd. De harde (rechte, platte) lattenbodems blijven in dezelfde vorm als je er op gaat liggen. Slaapt dus net zo hard/zacht als je matras rechtstreeks op de grond. De gebogen latten staan bol onder je matras maar buigen bij de heupen en evt schouders door naar hol als je erop gaat liggen. Dat moet je maar net fijn vinden. Ik slaap vaak in foetushouding en lig daardoor altijd met m'n heupen in een kuil in zo'n lattenbodem. Matras zelf geeft mij voldoende steun en zachtheid. Een meebuigende lattenbodem maakt het voor mij te zacht, dan word ik wakker met een zere rug. Heel persoonlijk dus ook wat voor lattenbodem je fijn vindt.

Tip: kijk eens op markplaats. Regelmatig gratis bedden en lattenbodems te krijgen.
Inekez1
een jaar geleden