Hoe heet het hoge rechthoekige trappenhuis/hal wat je ziet bij sommige woningen?

Lastig uit te leggen maar het is een soort mini-bijbouw aan een woning maar vaak wel net zo hoog als de woning zelf. Het heeft de vorm van een super grote rechthoekige schoorsteen en wordt vaak gebruikt als trappenhuis / hoge hal.

Is hier een woord voor? Hoe zou een aannemer/architect dit beschrijven?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Wonen
2.9K
ronron1212
2 jaar geleden
Je vraag is echt onduidelijk heb je een foto voorbeeld?
Lanu23
2 jaar geleden
Ja bijvoorbeeld deze: https://www.staete.nl/assets/nieuwbouw/24975/bouwtype/70453/159080475719385__ScaleMaxWidthWzIwMDBd.jpg
Amadea
2 jaar geleden
In de beschrijving van dat soort woningen staat het als "uitgebouwde zijgevel over alle verdiepingen".

Antwoorden (2)

Dat noemt men een uitbouw.

uit·bouw (de; m; meervoud: uitbouwen)
aan een gebouw uitgebouwd gedeelte
Makelaars noemen dit een "uitgebouwde entreepartij".
Bijvoorbeeld:
"Speciale aandacht is besteed aan de kopgevels, met een uitgebouwde entreepartij die doorloopt tot in het dak."
SimonV