Waarom zijn rijtjeshuizen vaak gespiegeld naast elkaar?

Vaak bij een huizenblok van 4 of meer woningen zie je dat er steeds 2 huizen gespiegeld gebouwd zijn en dat patroon herhaalt zich steeds, ik vraag me af of hier een gedachtegang achter zit.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wonen
3.3K

Antwoorden (1)

Je kunt zo de nuts voorzieningen (waterleiding, riool, gas e.d.) van 2 buren lekker dicht elkaar aanleggen. Bepaalde leidingen kun je zo ook gedeeltelijk delen tussen de buren waardoor er maar 1 hoofdleiding naar de weg hoeft
Dat scheelt graafwerk en materialen en dus tijd en geld tijdens de bouw.
En dat is precies waar het bij het rijtjeshuisconcept om draait: tijd en geld.