Mogen mensen je deur blokkeren?

De deur van mijn huis zit naast de uitgang van een school. Wanneer ik mijn deur open doe staan er allemaal mensen in een halve cirkel te kijken wie er uit komt. Ik moet dan vragen of ik er langs mag en dan staan ze stom te kijken. Ik vind het ongemakkelijk om op dit tijdstip naar buiten te gaan dus wacht ik soms een half uurtje. Dit kan niet altijd natuurlijk. Er zijn hier ook geen coronaregels want iedereen staat hutje mutje opelkaar en als ik er langs moet stoot ik iedereen aan. Mag een school je deur blokkeren? Of moeten ze ergens anders gaan staan. Er zijn namelijk meerdere uitgangen van de school.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Is het een openbare weg of je eigen pad?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deels eigen pad maar wel voornamelijk openbare weg
Inekez1
3 jaar geleden
Neem eens contact op met de betreffende school. Misschien helpt het als ze in een nieuwsbrief aangeven dat mensen (ouders / leerlingen?) de doorgang niet moeten belemmeren.

Antwoorden (1)

Of er regels (juridisch) zijn, die deze situatie verbieden, is zo niet te zeggen, Als er regels gelden, dan zullen deze waarschijnlijk in de plaatselijke verordeningen staan. Dus deze zijn per gemeente/per situatie verschillend.
De regels met betrekking tot de coronapandemie gelden in deze situatie natuurlijk wel. Dus als de mensen geen afstand houden, dan is dat tegen de regels in.
Maar naast de juridische kant, is er nog een kant van "fatsoen". En dat is iets wat bij mensen anders kan zijn. Dit heeft te maken met de normen en waarden en iedereen lijkt een andere set van normen en waarden te hebben. Wat de één vanuit deze set als niet correct ervaart, kan voor een ander heel normaal zijn. En bij normen en waarden is het niet zwart/wit, dus de ene set is niet per definitie beter dan een andere. Zelf zou ik, als ik één van deze ouders was, in ieder geval opzij gaan als iemand de deur opent. En een volgende keer zal ik er mogelijk helemaal niet meer gaan staan, omdat ik heb gemerkt dat ik er in de weg sta. Maar anderen zullen dat niet zo voelen en dan is het lastig om van hen te verwachten dat ze er niet gaan staan.
Wel zou je met de school in gesprek kunnen gaan, of zij regels kunnen opstellen met betrekking tot waar ze wel en waar ze niet mogen staan als ze hun kind komen ophalen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Dit is erg verhelderend. Ik zal het nog een paar keer aanzien en zal anders een gesprekje voeren bij de school. Bedankt voor uw tijd