Kan je een huurwoning overnemen zonder je eerst een paar jaar ingeschreven te hebben?

Ik wil het huis van mijn ouders overnemen als zij eruit gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
28.1K

Antwoorden (8)

Deze vraag is al eens gesteld, zie de link naar de vraag hieronder.
Misschien zou je eens bij de gemeente moeten informeren. Ik denk dat het namelijk per gemeente verschilt, vooral als er woning te kort is in jullie plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan de huurwoning overnemen als je ouders in het huurcontract jou als medehuurder hebben laten vermelden
is dit niet gedaan dan zal je de woning niet kunnen overnemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zo is het helemaal, dus fluks naar de woningstichting en je ouders laten tekenen voor je medehuurderschap. Het kan zelfs zo zijn dat je een jaar medehuurder moet zijn geweest alvorens je recht hebt om er te blijven wonen. Vraag het anders ook even na bij de huurdersbelangenvereniging die ieder woningstichting moet hebben
Dat is per woningbouwvereniging verschillend.
Bij sommigen mag je als meerderjarig kind blijven wonen, wanneer de ouders naar een seniorenwoning verhuizen.

Bel ze op en vraag het ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woningbouwverenigingen doen hier heel moeilijk over, zeker bij ouder - kind relaties. De woningbouwvereniging gaat er namelijk vanuit dat de ouder - kind relatie op een gegeven moment be-eindigd wordt, omdat het kind zelfstandig gaat wonen.

Elke woningbouwvereniging heeft hier weer andere regels en leeftijden voor, waarop ze het wel accepteren. Gewoon even vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je dan de laatste 2 jaar ingeschreven hebben gestaan als inwonend op dat adres. En ook moet je inkomen passend zijn. (ervan uitgaande dat het sociale huisvesting betreft)
Zo was het altijd, maar het kan best veranderd zijn inmiddels.
Er is ook altijd gekeken naar de gezinssamenstelling m.b.t het betreffende huis.
Een vrijgezel zal, zeker bij schaarste, geen goedkope gezinswoning met tuin toegewezen worden. Bij een trap flat op de pakweg 4e etage, wordt het al heel anders.
Schaarste van het type woning zal ook een rol spelen.
Vervolgens nog, of de nieuwe bewoner een welkom iemand is in de buurt. (een opkrikker, bijvoorbeeld).
Maar een bezoekje aan de verhuurder brengt wellicht meer zekerheid op diverse punten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal er aan liggen van wie jouw ouders dat huis huren!

En wat die verhuurder daarover in de voorwaarden heeft staan.

En hoe hoog de woningnood in jouw omgeving is.

En of er mensen met een lange wachttijd op de lijst staan.

En of er mensen met een urgentieverklaring voor gaan.

Kortom:
Dit moet je aan de verhuurder - eigenaar van de woning - vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult op zijn minst in het huurcontract als medehuurder vermeld moeten staan,wil je een kans maken om de woning na vertrek van je ouders te mogen overnemen. Als je ouders nog niet direct vertrekken,zou ik als de wiedeweerga contact met de verhuurder opnemen,om als medehuurder ingeschreven te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een sociale huurwoning is, dan geldt waarschijnlijk de regel dat je er minimaal een jaar ook ingeschreven moet staan. Misschien dat als je kunt aantonen dat je er wel al zo lang woont dat ze het ook accepteren.
Is het geen sociale woning, dan zou ik even informeren bij de verhuurder wat er mogelijk is. Die heeft er dan immers ook voordeel bij.