Mag een verhuurder mij een boete geven als ik rook?

In mijn huurovereenkomst van mijn toekomstige woning staat dat je €750 boete krijgt als je rookt in de woning. Mag een verhuurder wel een boete geven als je binnen rookt in je privé ruimte? Het pand heeft ook gemeenschappelijke ruimtes waar het ook verboden is (maar dat snap ik wel).

Weet jij het antwoord?

/2500

De verhuurder mag een rookverbod opnemen in het huurcontract. Er moet een clausule worden toegevoegd waarin wordt gesteld dat roken binnenshuis in de huurwoning niet mag omdat het schade berokkent aan het interieur (verkleuring en geur van rook die als stank wordt ervaren). In de clausule moet benadrukt worden dat de kosten voor het herstellen van de rookschade ten laste van de huurder zijn. Dat kan het herstellen van schilderwerk tot de aankoop van nieuwe gordijnen zijn. Ook de opname in de huurovereenkomst van gedetailleerde foto’s om te bewijzen in welke staat de woning was en er geen sporen van rookschade waren toen de huurder erin trok behoort een onderdeel van de clausule te zijn. Als je het als huurder niet eens bent met een dergelijke extra clausule met de stelling dat het recht op privacy of recht op huisvesting in gedrang komt, zal de rechter uiteindelijk moeten beslissen of de rookclausule de rechten van de huurder schaadt. Beslist een rechter dat de clausule de rechten van de huurder schaadt dan is de huurder verplicht om alle schade, inclusief eventuele rookschade, van de woning bij het opzeggen van de huur te herstellen want ook zonder rookverbod is deze verplicht om de schade te herstellen. Volgens de wet moet de huurder een huurhuis namelijk als een goede huisvader gebruiken. Een rookclausule in het huurcontract is dan een extra stok achter de deur om de schade makkelijker te verhalen door de verhuurder. Het huurcontract kan een boetebeding bevatten die zegt dat op bepaalde overtredingen (zoals roken in de woning) door de huurder van de huurovereenkomst of de algemene voorwaarden een boete staat van een bepaald bedrag. De huurder dient er voorafgaand aan de ondertekening van het huurcontract uitdrukkelijk op te worden gewezen. Er dient een limiet aan de boete te worden gesteld en deze dient in verhouding te staan met de te verwachte schade die aangericht wordt. Borgsom of waarborgsom wordt door de huurder betaald voorafgaand aan het ingaan van de huur. Een verhuurder mag niet zonder meer de borg inhouden of verrekenen. Dit mag pas gebeuren bij het einde van de huurovereenkomst als bv blijkt dat huurder tekort is geschoten in zijn verplichtingen. Boetebedingen in een huurovereenkomst zijn van kracht op het moment dat geconstateerd wordt dat een bepaald verbod wordt geschonden of een gebod niet na wordt gekomen.

Toegevoegd op 11 september 2020 21:22: tekst

Ik neem aan dat je bedoelt "Mag een verhuurder mij een boete geven...". Het antwoord op die vraag is "nee". Het staat de verhuurder vrij, om een verbod op roken in de huurovereenkomst op te nemen. Maar hij kan het niet afdwingen dat jij niet rookt. Het zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor een verbod op het houden van huisdieren. Jij hoeft je als huurder niet te houden aan zo'n verbod, omdat het roken (en het houden van huisdieren) een privé-aangelegenheid is en daar heeft de verhuurder niets over te zeggen. Wat de verhuurder wel kan verbieden, is het roken in de algemene gemeenschappelijke ruimte. Als jouw woning onderdeel is van een appartementencomplex, kan de verhuurder jou wel verbieden om te roken in de toegangshal, de galerij, het trappenhuis e.d.

Bronnen:
https://www.huurwoningen.nl/huis-verhuren/...
https://www.mkbrecht.nl/blog/contracten/ee...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100