Hoe kit je een doucheafvoer waarbij een grote ruimte zit tussen doucherooster en onderkant tegel?

In ons nieuwe huis wilden we kit vernieuwen in de douchehoek. Nu blijkt dat de onderste tegel niet aansluit op de rand van het rooster. Er is een grote holle ruimte achter, De vorige bewoners hadden het volgespoten met kit maar dat werkt niet goed want zakt op den duur weg in de holle ruimte. Ik wil eigenlijk niet de tegelwand vernieuwen maar zoek een manier om de ruimte op te vullen zodat de kit blijft zitten.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
4.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Jou probleem is perfect op te lossen met KIT vermits je het goed toepast.
Jou probleem is
1 grote holle ruimte achter rand rooster
2 afwerking voeg tss vloer en tegelwand over de ganse breedte van de muur.
Een eventuele oplossing:
1 Er bestaat een witte acrylaatkit die overschilderbaar is en men kan toepassen voor voegen, naden en kieren weersbestendig is mits overschilderd. Dus buiten toepasbaar.
2 Deze acrylaatkit is verkrijgbaar in een koker kostprijs +- 8€
3 Verder heb je nodig een kitpistool waarin je de koker kan plaatsen, maximum 10€, en een rolletje gele tape breedte 25mm prijs ongeveer 8- 9€
4 Een overschotje witte verf, bij voorkeur een verf die je gebruikt voor het schilderen van deuren.
Hoe ga je te werk?
1 Maak de holle ruimte achter de rooster proper alsook de naad tss de vloer en de tegelwand over de ganse breedte van je muur. Ontvet met een afwasmiddel en neem de restanten weg met zuiver maar heet water. Dit bevorderd de hechting van de te gebr. materialen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2 Plak de gele tape op je vloer over de ganse breedte van je wand op een 5 tal mm afstand van je wandtegels. Dus de afstand van je gele tape op de vloer en je tegelwand is dus 5mm. Dit is nodig omdat je witte overschilderbare acrylaatkit voldoende hechting nodig heeft op je vloer.
3 Hetzelfde doe je op je tegelwand... maar als basis neem je dan de holle ruimte boven het rooster. Plak je tape zodanig dat je ongeveer een hechting van 3 mm hebt boven je rooster. Dus... als je ruimte boven je rooster 4 mm breed is, plak je de gele tape op een 7 tal mm boven je vloer ( en dus 3mm boven je rooster) op je tegelwand. Hou deze horizontale hoogte aan over de ganse breedte van je tegelwand.
4 Bij je kit-koker is een plastic spuitstukje geleverd wat je handmatig op je koker kan schroeven. Neem een kuttermes en snij het spuitstuk net niet in het midden door onder een hoek van 45 graden en bevestig de koker in je kitpistool.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5 Nu begint het lastige gedeelte... Vul eerst de holle ruimte boven je rooster, dit doe je door je spuitstuk die op je koker die in je kitpistool zit, in een hoek vanongeveer 45 graden te plaatsen en heel langzaam deze holle ruimte op te vullen. Eens opgevult strijk je de kit glad met een natte vinger... ook je vinger hoe je 45 graden en ga in deze hoek langzaam over je kit... doe dit zachtjes... vooral niet duwen is belangrijk.
6 Laat het voorbereidend werk wat je in punt 5 hebt gedaan een half uurtje drogen... nu ga je afwerken in de eerste fase ... het is tijd om de volledige breedte van je wandtegel te kitten. Dus ook voor de 2de keer over het stukje wat je al gekit hebt. Vanuit de linkse hoek naar je rechtse hoek. Let op, in vergelijking heb je niet zo veel kit nodig want je hoeft geen holle ruimte op te vullen. Weer de belangrijkste regel... vinger nat, 45 graden, niet duwen maar zachtjes glijden over de kit van links naar rechts over de ganse breedte van je tegelwand.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7 Om aftewerken in de tweede en laatste fase neem je uw witte verf en schilder je over de aangebrachte kit... let wel... deze mag zeker niet droog zijn. Neem voldoende verf op je borstel een begin zachtjes in de linkse hoek en strijk zachtjes naar rechts... weer de gouden tegel... niet duwen... enkele keren goed wat verf gebruiken en verden over je kit-naad over de ganse breedte van je tegelwand.
8 Als dit klaar is kun je de gele tape verwijderen. Ook weer belangrijk... doe dit vooraleer de kit en aangebrachte verf droog is. Op deze wijze krijg je een perfecte rechte lijn op je donkere vloer en je witte tegelwand. Heb je na het verwijderen van je gele tape een dikke witte rand op je vloer dan wil dit zeggen dat je teveel kit hebt gebruikt.
9 Hetzelfde kan je doen met de rechtse wand zoals te zien op je foto... maar in plaats van witte verf gebruik je de verf van je muur. Je kan dit zowel toepassen op je vloer van links naar rechts als op je tegelwand van boven naar onder.

Antwoorden (2)

Ik zou waarschijnlijk de wand opnieuw tegelen (want hoe je het ook oplost, het blijft lelijk), maar anders de holle ruimte opvullen met cement en als laatste een streep kit erover. De kitstreep moet wel behoorlijk breed om de ruimte tussen de tegel en drain te overbruggen.

Als je deze tegels nog over hebt, kun je wellicht alleen de onderste tegels vervangen.
Ik zie nu op huisentuindeals.nl een multifunctionele afdichtstrip van 2,2 cm breed. Dat is wellicht ook het proberen waard.
Toegevoegd op 25 augustus 2020 12:00: tekst
paulus811
3 jaar geleden
Grote ruimten nooit opvullen met kit. Op gegeven moment gaat dat toch lekkage of doorslag geven. Ik zou de ruimte opvullen met voegspecie, zoals ook de voegen tussen tegels worden opgevuld.

Stappen voor het voegen
1. Zorg ervoor dat de voegen lijmvrij blijven. Lijmresten moet je eerst uit de voegen schrapen.
2. Meng nu de voegspecie glad en klontervrij met een roerspiraal op de boormachine.
3. De voegspecie strijk je met een rubberen trekker of een sponsbord diagonaal over het tegeloppervlak en in de voegen. Voor de vloer gebruik je een rubberen trekker. Let erop dat je de specie zonder holle ruimten aanbrengt.
4. Veeg overtollige specie af met een natte spons en maak het oppervlak grofweg schoon.
5. Na het drogen van de mortel, daarbij wordt de tegel mat, moet je het gevoegde oppervlak eerst goed schoonmaken met een vochtige spons en daarna met een droge doek worden oppoetsen.
Nog meer praktische tips onder de link.