Hoe kit je een doucheafvoer waarbij een grote ruimte zit tussen doucherooster en onderkant tegel?

In ons nieuwe huis wilden we kit vernieuwen in de douchehoek. Nu blijkt dat de onderste tegel niet aansluit op de rand van het rooster. Er is een grote holle ruimte achter, De vorige bewoners hadden het volgespoten met kit maar dat werkt niet goed want zakt op den duur weg in de holle ruimte. Ik wil eigenlijk niet de tegelwand vernieuwen maar zoek een manier om de ruimte op te vullen zodat de kit blijft zitten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou waarschijnlijk de wand opnieuw tegelen (want hoe je het ook oplost, het blijft lelijk), maar anders de holle ruimte opvullen met cement en als laatste een streep kit erover. De kitstreep moet wel behoorlijk breed om de ruimte tussen de tegel en drain te overbruggen. Als je deze tegels nog over hebt, kun je wellicht alleen de onderste tegels vervangen. Ik zie nu op huisentuindeals.nl een multifunctionele afdichtstrip van 2,2 cm breed. Dat is wellicht ook het proberen waard.

Toegevoegd op 25 augustus 2020 12:00: tekst

Grote ruimten nooit opvullen met kit. Op gegeven moment gaat dat toch lekkage of doorslag geven. Ik zou de ruimte opvullen met voegspecie, zoals ook de voegen tussen tegels worden opgevuld. Stappen voor het voegen 1. Zorg ervoor dat de voegen lijmvrij blijven. Lijmresten moet je eerst uit de voegen schrapen. 2. Meng nu de voegspecie glad en klontervrij met een roerspiraal op de boormachine. 3. De voegspecie strijk je met een rubberen trekker of een sponsbord diagonaal over het tegeloppervlak en in de voegen. Voor de vloer gebruik je een rubberen trekker. Let erop dat je de specie zonder holle ruimten aanbrengt. 4. Veeg overtollige specie af met een natte spons en maak het oppervlak grofweg schoon. 5. Na het drogen van de mortel, daarbij wordt de tegel mat, moet je het gevoegde oppervlak eerst goed schoonmaken met een vochtige spons en daarna met een droge doek worden oppoetsen. Nog meer praktische tips onder de link.

Bronnen:
https://www.hornbach.nl/cms/nl/nl/projecte...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100