Tijdens welke uren schijnt de zon op dit balkon?

Het is een inpandig balkon en ligt op het noordwesten.

Picture for question
Pieter2011
3 jaar geleden
in: Wonen
24.7K
Amadea
3 jaar geleden
Gokje (op basis van mijn eigen situatie): tussen 16 en 19 uur.
Pieter2011
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Die tijden had ik ook in gedachten. Maar ik hoopte op wat meer zonuren, zoals Jodokus52 in zijn antwoord beschrijft. Ik vrees echter dat hij een tuin heeft en dat is toch niet goed vergelijkbaar.
Pieter2011
2 jaar geleden
@chadia99
Geen idee hoe groot dit balkon is. De woning werd een jaar geleden aangeboden, maar ik heb hem helaas niet gekregen...

Antwoorden (2)

Eind van de dag / begin van de avond.
De zon gaat onder in het westen dus 'avondzon'.
..
Of je veel zon krijgt ligt aan de tijd en aan het balkon.

Als je een tuin hebt op het noordwesten, zul je vooral in de namiddag en avond kunnen genieten van zonneschijn. Hoe meer de tuin naar het westen is toegedraaid, hoe meer zon je zult hebben aan de rechterzijde (als je met je rug naar je woning toe staat) van je tuin. Dat zal vooral in de middag en in de avond zijn.
..
Of je tot het donker wordt van de zon kunt genieten is afhankelijk van je balkon en van de panden in de buurt. Een hoge boom of flat kan je laatste uurtje zon doen verdwijnen.
Hier is het ca. 21.30 uur wanneer de zon achter de panden verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Pieter2011
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, Jodokus! Maar zijn die tijden niet veel te optimistisch en gebaseerd op de situatie in een tuin? Mij lijkt dat een inpandig balkon veel minder zonuren heeft dan een tuin. Hoewel ik op jouw antwoord hoopte, vreesde ik het antwoord dat Amadea in haar reactie geeft. Heb jij een vergelijkbaar balkon en spreek je uit ervaring, of moet ik toch vrezen dat Amadea gelijk heeft?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Pieter2011
Graag gedaan. Ervaring inderdaad en nu heb ik een tuin.
"Veel minder zonuren..."
Juist nu eind van de zomer is het inpandig zijn van je balkon niet erg. De zon staat laag en kan ongehinderd op je balkon komen. Hoogzomer heb je minder zon, dat is zo.
Het uur van zonsondergang is een foutje. :P
Midden in de winter gaat de zon onder in het zuidwesten, ZW. Herfst en voorjaar WZW en W. Alleen in de zomer gaat de zon onder in WNW en alleen midden in de zomer in NW.

De "zon-onder" tijd en plaats wordt bepaald wanneer de zon onder de horizon gaat. Al veel eerder zal de zon achter de huizen op de foto verdwijnen. Met een beetje geluk staan er rechts van de woningen op de foto geen bomen en gebouwen en heb je daar midden in de zomer nog een mooi ondergaande zon. Maar driekwart van het jaar zul je waarschijnlijk geen enkele zon op het terras hebben.

Volgens het kompas op mijn telefoon is alles tussen 292 en 337 graden NW. Bij de meer gedetailleerde windroos van het KNMI is NW van 303 tot 326 graden. Ook daar zit nog een verschil van ruim 20 graden in de hoek t.o.v. de zonsondergang. Het maakt natuurlijk veel verschil of je balkon gericht is op ongeveer 292 graden (WNW) of op 337 graden (NNW). In dat laatste geval heb je midden in de zomer misschien 's avonds een uurtje zon, maar als je balkon meer op het westen dan op het noorden is gericht kan dat een paar uur meer zijn in de zomer.

Veel zou ik er niet van verwachten. Je hebt pas zon als die je eigen gevel voorbij komt. Op dat moment staat de zon al laag aan de hemel. Als de zon dan achter de woningen met de oranje daken verdwijnt, is het alweer gebeurd met de zonneschijn.

Mooie zonsondergangen in de lucht kun je waarschijnlijk wel zien vanaf dit balkon!
Inekez1
3 jaar geleden
Pieter2011
3 jaar geleden
Bedankt voor je gedetailleerde antwoord, Ineke! Het is me inmiddels wel duidelijk geworden dat een minimaal verschil van ligging tot een totaal andere uitkomst kan leiden wat bezonning betreft. Pluspunt is wel dat je vanaf dit balkon een vrij uitzicht hebt, dus geen last van schaduw door bomen of gebouwen.