Mag je meer bouwen dan 150m2 op agrarisch/weiland perceel?

Wij hebben 3 percelen van in totaal 3490m2. Op 1 perceel zit bouw en 2 zijn agrarisch/weiland. Graag zouden wij op 1 van deze 2 percelen een stalletje van hout maken voor de beide paarden. Ons woonperceel is meer dan 300m2. (Circa 600m2). Er staat een woning van 13x7m. Daarnaast een schuur van 12x4. Hoe zit het met de mogelijkheden? Contact gehad met de gemeente maar hun vertellen max 150m. Hoe zit het dan met gebouwtjes die worden aangevraagd met vergunning? Het kan toch niet zo zijn dat je Max 150m2 mag bouwen en that's IT? Hoe zit dit?
Het is mij reeds bekend dat je op agrarische grond niet mag bouwen met vaste fundering. Iets op wielen zou wel mogen dus...?

3 jaar geleden
in: Wonen
4.2K

Antwoorden (1)

Is het bebouwingsgebied groter dan 300 m2 dan mag u bouwen 90 m2 + 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m2, tot een maximum van 150 m2.
Uw perceel is 600m2 10% x 300m2 = 30m2 + 90m2= 120m2.
U mag dus totaal 120m2 bouwen. U heeft al 13 x 7 = 91 + (12 x 4) = 139 m2 bebouwd.
U kunt dus niets meer bijbouwen.

.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Het maximum van 120 m2 geldt alleen voor aanbouwen en bijgebouwen. De oppervlakte van het (oorspronkelijke) woonhuis telt hierin niet mee. Eventueel aangebouwde garage, serre, aanbouw of uitbouw aan de woning tellen wel mee voor die 120 m2. Er mag alleen vergunningvrij worden gebouwd op het perceel van het woonhuis. De oppervlakte van de weides tellen dus ook niet mee in de berekening. Om vergunningvrij een stalletje op het perceel van het woonhuis te bouwen moet ook voldaan worden aan alle eisen m.b.t. hoogte, afstand tot erfgrens e.d. De link in het antwoord van erotisi geeft daarover duidelijke informatie.