Misschien is 'uitverkoren' niet de juiste term, want als iemand luistervink speelt, wordt er bedoeld dat die persoond stiekem iets afluistert; luistervinkje spelen betekent dus 'afluisteren'. De luistervink komt al sinds de Middeleeuwen op schrift in het Nederlands voor. Stoett geeft in zijn Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden als betekenis: "hij of zij die gesprekken afluistert en daarvan misbruik maakt, kwaadstoker, konkelaar".

Volgens Stoett en het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) is er een verband met de vink, een vogeltje dat bekendstaat om zijn scherpe gehoor. Luisteren als vinken en luisteren als een vink kwamen vroeger ook voor als zegswijzen. Het Nederlands heeft luistervink ontleend aan het Fries (lústerfink). Er bestaat ook een (verouderde) uitdrukking met luistervink: 'Liever een dief aan mijn klink dan een luistervink' ('ik heb liever dat een dief aan de deurklink morrelt dan dat er iemand aan de deur staat te luisteren').

Het woord vink wordt vaker gebruikt om personen met bijzondere eigenschappen aan te duiden (het gaat dan meestal om een spotnaam). Stoett noemt onder andere de goudvink ('iemand die rijk is'), de rietvink ('iemand met een piepende stem'), de distelvink ('iemand die gemaakt vrolijk is'), de roervink ('oproermaker') en de sletvink ('haveloze of ontuchtige vrouw'). Het Duits kent vergelijkbare (scheld)woorden, met name voor viezeriken of smeerlappen, zoals Dreckfink, Schmutzfink, Schmierfink en Mistfink (dat ook 'gemenerik' kan betekenen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien is de vink wel uitverkoren,
Vanwege zijn bijzonder grote oren,
Of vanwege zijn schuin gehouden koppie,
Zodat het lijkt alsof hij luistert,moppie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze term komt uit de vaktaal van de vinkers. Vinkers zijn mensen die vogels vangen. Als ze twee lokvinken bij elkaar zetten, dan gingen ze meteen tegen elkaar in 'schreeuwen'. Na een tijdje stopte de zwakste ermee en die beperkte zich dan door een zacht 'wiet wiet wiet'. Deze werd door de vinkers de 'Luistervink' genoemd, omdat deze geïntimideerde vogel gedwongen was om de ander aan te horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat vinken blijkbaar iets met zintuigen hebben.
Zo heeft de luistervink ook nog een broertje: de blinde vink.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst hadden we de luisterdodo maar die heeft t net niet gehaald...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Haha
luistervink
` luis - ter - vink de -woord luistervinken 1 stiekeme luisteraar; 2 luisteraar aan de radio
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/luistervink

luistervink
Spreekwoorden: (1914) Een luistervink,
d.w.z. iemand, die iets afluistert of beluistert; eene sedert de middeleeuwen voorkomende benaming, met de bet. van ‘hij of zij die gesprekken afluistert en daarvan misbruik maakt, kwaadstoker, konkelaar’. Vgl. luisteren als vinken of als eene vink (o.a. C. Wildsch. III,
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_

luistervink
1) Iemand die gesprekken afluisterd 2) Persoonsbenaming 3) Radioluisteraar
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo