Wat veroorzaakt de zure lucht uit de wasmachine en hoe kom ik er van af?

3 weken geleden begon mijn kast gigantisch erg te stinken. Mijn vermoeden was dat de was gestikt was. Maar nadat ik deze was terug bij de andere was had gegooid en nog een wasbeurd had gedaan stonk alles op dezelfde manier. De geur begint 1 of 2 dagen na het wassen en begint steeds intenser te worden tot het punt dat het misselijkmakend is na 3 of 4 dagen en het hele huis er naar ruikt.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd om van de geur af te komen maar schoonmaakazijn, 90 graden wasbeurten of ander wasmiddel? Niks helpt.

Opmerkelijk is ook dat de geur alleen bij de kleding lijkt te ontstaan die gewassen is met de andere kleding die al zo ruikt. Wasbeurten van iemand anders zijn kleding hier in huis gaat niet stinken.

Het vinden van een antwoord op google lijkt toch aardig lastig te zijn, dus als iemand hier een antwoord op weet zou dat zeer gewaardeerd zijn!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
4.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Was de kleding die nog niet stinkt apart van de kleding die al stinkt. Hang de al stinkende kleding een paar dagen te luchten als je dat nog niet gedaan hebt.
Gebruik je ook wasverzachter? Zo ja, stop daar dan mee.Naar mijn idee gaat je was daardoor soms ook heel vreemd ruiken.
Maak ook je wasmachine regelmatig van binnen en van buiten schoon.
Griffin
3 jaar geleden
Lees dit even grondig door: https://www.wasmachines.nl/nieuws/wat-te-doen-met-wasluis-vetluis-wij-hebben-tips/

Antwoorden (1)

Omdat jij aangeeft:
"Wasbeurten van iemand anders zijn kleding hier in huis gaat niet stinken."
Is het blijkbaar specifiek voor de kleding van één bepaalde persoon. Het enige wat dan kan spelen is, dat iemand veel olie en crème gebruikt (de oliën voor het lichaam zijn altijd plantaardig). Deze oliën worden in de was door de wasmiddelen afgebroken tot glycerol en onder andere boterzuur. Het is juist de boterzuur die zeer indringend stinkt en zelfs na een aantal herhaalde wasbeurten niet te verwijderen is. Ook de kledingkast zal erg lang blijven stinken en ruikt heel vies naar zure en rotte aardappelen. Ga dus eerst na wie in het gezin veel crèmes en olie gebruikt. Zet die kleding een nacht in een soda-oplossing en spoel het zeer goed uit.

Om je een idee te geven van de sterke stank:
Boterzuur wordt gebruikt door de Sea Shepherd Conservation Society, een organisatie die actie voert tegen de walvisjacht, de jacht op zeehonden en illegale jacht op andere zeedieren. De actievoerders varen in bootjes langs de jachtschepen en gooien boterzuur op het laaddek waar de walvissen worden opgetakeld. Het boterzuur dringt door in de wonden van de walvissen en maakt het vlees onbruikbaar voor consumptie. Daarnaast wordt het door de stank onmogelijk voor werklieden om op het dek te werken.