Wat kan ik doen om schimmel te vermijden? In mijn kast in de gang heb ik ineens schimmel op sommige schoenen. Hoe kom ik er vanaf?wat met de kast doen

Nooit gehad in die kast, nu ineens wel. Kan ik die schoenen nog dragen? Hoe zorg ik ervoor dat de schimmel weg is in de kast?

11 jaar geleden
29K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een Bas v.d. Heijden supermarkt in de buurt? Die verkopen vochtvreters die als een tierelier werken. Die vangen echt heel veel vocht op. Ik weet niet of ze bij de andere supermarkten van hetzelfde concern te koop zijn.

Het beste antwoord

Je hebt waarschijnlijk last van vocht in je kast door condensatie. Heeft je kast een hele koude muur? Dan kun je hem open laten staan overdag, zodat hij dezelfde temperatuur krijgt als de rest van het huis en 'op kan drogen'. Ook kun je een vochtvreter in je kast zetten.

Of je je schoenen nog schoon krijgt, hangt er een beetje van af hoe lang je al schimmel hebt, en van het materiaal waar je schoenen van gemaakt zijn. Van glad leer is het meestal vrij makkelijk weg te krijgen, maar als het er al langer zit, krijg je blijvende vlekken in je schoenen. Bij suede zul je moeten borstelen en hopen dat het er uit gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zou om deze schimmel te voorkomen een ontvochtiger kunnen plaatsen.
B.v. Bison.
Regelmatig vervangen is wel het advies.
deur inderdaad open laten zodat er frisse lucht in komt
Die schoenen kun je schoonmaken en laten luchten zodat de muffe geur eruit trekt.
Wat babypoeder erin strooien.
De schoen zelf met een vochtig doekje behandelen.
En goed poetsen als het leder is.