wat zijn de goedkoopste bondeslanden in Duitsland om een huis te kopen?

Omdat ik goed Duits kan, ben ik mensen aan het helpen om een huis te vinden in Duitsland. Wat schrok ik van de prijzen, die zijn op 10 jaar tijd denk ik wel verdubbeld.
Dus het is even zoeken waar ik nog iets vind wat binnen hun budget past, ca 150000 euro.
Maar daarvoor vind ik enkel huizen met veel renovatiewerk.
Ze willen geen modern huis, ook niet groot, maar wel rustig gelegen en niet te ver van een stad of gemeente (ivm winkels enz). En liefst ook niet te ver van België....
Aken daar houden ze echter niet van, ze dachten aan Bonn of Keulen maar dat is onbetaalbaar geworden voor hen
Zijn er nog streken in Duitsland waar de huizen niet zo pokkeduur zijn?

3 jaar geleden
in: Wonen
9.8K
ronron1212
3 jaar geleden
De huizen prijzen in Duitsland zijn nog steeds goedkoper dan in Nederland. Hier zijn de prijzen echt omhoog geschoten.
paulus811
3 jaar geleden
Ik heb zelf twee huizen in Hessen, in de buurt van Bad Hersfeld. In ons dorp heb je alle voorzieningen die nodig zijn (arts, 3 supermarkten, restaurants, apotheek etc.), maar voor een bioscoop op de Media Markt moet je naar bijvoorbeeld Fulda. Voor 150.000 kun je in die regio best een leuk huis vinden, maar dichtbij België is het niet. En Bonn en Keulen zijn grote steden, daar moet je niet zijn voor de koopjes.
paulus811
3 jaar geleden
Overigens is voor het zoeken van een geschikt huis en vervolgens de aankoop wel meer kennis nodig dan alleen Duitse taal. Het kopen van een huis loopt daar behoorlijk anders dan in NL, ook zijn de belastingregels echt wel iets om je in te verdiepen. Zo betaal je in Hessen (wat ik hierboven noem) 6% Grundsteuer, dus bij 150.000 komt er er zomaar 10.000 bovenop.

Antwoorden (1)

Eigenlijk is Noordrijn Westfalen de enige geschikte deelstaat om te wonen. Anders woon je snel ver van België.

Verder weet ik de reden niet om naar Duitsland te emigreren (hoef je hier ook niet te vertellen).
Financieel gezien is een huis kopen in België net zo duur of voordelig.
Deze bron is vrij recent:
https://wohnglueck.de/artikel/immobilienpreise-europaeischer-vergleich-12672

Veel Nederlanders emigreren naar België of Duitsland. Zelf woon ik in het zuiden van Nederlands Limburg. Collega’s, vrienden etc wijken vaak uit naar één van de buurlanden. In vergelijking met Nederland ben je in beide landen goedkoper uit.

Terug naar Duitsland.
Ook in Noordrijn Westfalen zijn genoeg goedkope opgeknapte woningen te vinden.
Zoek in de dorpen. Zelf woon ik dicht bij Gangelt, Geilenkirchen. Genoeg betaalbare woningen te vinden.
En, je bent zo in Nederland, België en zelfs in Aken (toch een mooie stad voor af en toe een dagje).
Ik zal een foto toevoegen van een huis dat ik net zag staan op een site.

Succes met zoeken!
O ja, veel Nederlandse sites verkopen ook woningen in Duitsland. Altijd handig met de taal!
Leuk feitje:
Mansfeld-Südharz in Sachsen-Anhalt, heeft momenteel de goedkoopste woningen.
Maar dan zit je midden in Duitsland. Ver weg van België.
Toegevoegd op 19 mei 2020 19:56: tekst
Plaatje bij antwoord