Hoeveel kg kan een normale houten vloer aan?

Foto's geven een beetje beeld van de situatie. Ik merk met sporten weleens een buiging van het hout, kan redelijk beangstigend zijn;) Lagen houten latten op die ik nog heb verstevigd door erbovenop een dikke laag osb platen te leggen.
Kan helaas maar 1 foto toevoegen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
8.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is bijna onmogelijk te beantwoorden, dit hangt af van de leeftijd van het hout etc...

Antwoorden (1)

De foto laat in ieder geval een zeer degelijke houten vloer zien. De draagbalken zijn niet oud, hebben weinig knoesten en daardoor een hoog draagvermogen. De planken op de vloer zullen zeker 2 cm dik zijn en zijn ook van een goede kwaliteit vurenhout.
Als je midden op de vloer 300 kg neer zet zal de vloer iets meer doorbuigen dan als je dat vlak bij de muur doet. Hout is elastisch, maar bedenk, dat beton dat ook is.
Voor vat betreft je sporten.
Als je aan gewichtheffen doet (en ik denk nu even aan de stoere jongens op de fitnessschool) en je tilt en heft met bars van 200 kilo (en dat is HEEL zwaar; 150 kg is reëler) dan hebben veel heffers de neiging de bar na de oefening op de grond te laten vallen en DAT kan het probleem geven. Als jij 150 kg van 1,8 meter hoog ineens op de vloer laat vallen zijn het de planken (en niet de balken) die het zwaar te verduren hebben. Een gewicht (helft van de bar) van 80 tot 100 kilo kan een klap geven van zo'n 400 kilo en dan op één plaats en dan kan zo'n plank wel eens breken.
Wat je voor de zekerheid kan doen is enkele draagbalken (6 x 20 x 250 cm) tegen elkaar op de vloer leggen (en met elkaar verbinden).Je maakt zo een extra vloertje van 150 x 250 x 6 cm. Twee rubber matten aan de zijkanten voor de grote klap van de gewichten en jij kan weer zorgeloos sporten.