kan ik mijn "verkalkte' afvoerleidingen zelf reinigen?

Ik had een verstopping op het eerste verdiep. Daar heb ik een stomper voor gebruikt, wat later was die verstopping er nog maar liep er water over bij de afvoer van de wasmachine. Dus ik liet een ontstopper komen. Die kon alles laten aflopen. Een dag of twee later liep de wasmachine echter terug over.
Dus heb ik de man laten terugkomen.Hij heeft een foto genomen van de grote afvoerbuis in de kelder.Blijkt dat er langs binnen kalk is (volgens mij zijn het eerder ontstoppingskorrels maar bon, vermits de afvoer zeer vaak gebruikt wordt ). Wat het ook zij:; het sluit een deel van de buis af. De man gaf me een standje en zei dat ik de afvoer om de 3 jaar had moeten laten reinigen. Wat ik nog nooit gehoord heb.
Dus zijn voorstel is nu dat hij er een bijtend product in spuit om de leidingen terug schoon te maken. Kost is 1000 euro. De leidingen (ttz de buis in de kelder, 11 cm) is makkelijk te openen er is een kijkgat. Dan zie jeook het kalk of wat het ook is, goed zitten. De verstopping is nl. erger geworden sinds ik die korrels gebruikt heb.
de vraag is dus:
Kan ik hier zelf iets doen (bv met een borstelsteel eens in die buizen gaan en dat los kloppen)
Is het effectief zo dat je de leidingen om de drie jaar moet laten ontkalken?

3 jaar geleden
in: Wonen
11.3K

Het beste antwoord

Afvoerleidingen hoeven nooit ontkalkt te worden. Dat ontkalken is een l*l verhaal.
In leidingwater zit immers niet voldoende kalk om een rioolleiding te laten dichtgroeien.
Dunne rioolleidingen kunnen verstoppen met haren en zeepresten en dit soort verstoppingen is op te heffen met loog.

Bedoel je met die korrels loog korrels?
Die zijn in water goed oplosbaar tenzij je grote hoeveelheden gebruikt.
Als de leiding open is en je spoelt die met water verdwijnen die korrels en ook de verstopping.
Is de leiding niet open, en er is geen doorstroming, dan duurt het vrij lang voordat de korrels oplossen.

Zou je er bij kunnen dan zou het mogelijk kunnen zijn dat je een opening in de korrels maakt.
Maar let op, verstoppingen kun je niet doordrukken de leiding in.
in principe moet je de verstopping terugtrekken zoals je doet met een ontstopper.
Verder zijn de loogkorrels en de opgeloste loog in het water erg gevaarlijk. Ze veroorzaken brandwonden op de huid en als een spetter in je oog komt ben je blind aan dat oog.
3 jaar geleden
liveisgreat
3 jaar geleden
is intussen ook gebleken; ik ben zelf in de buis gaan kijken en daar zat niks van kalk in. Meer zelfs: er zat een soort modder tegen het kijkdeksel aangedrukt, dus er kon niet eens een foto genomen worden. Die man heeft me dus een andere foto laten zien van een andere buisbinnenkant. Dat zijn echte maffiapraktijken
Intussen is er een andere ontstopper gekomen, die het theezakje eruit heeft gehaald wat voor de ontstopping zorgde. dus ook geen korrels nog iets anders. Hoe dat theezakje eri geraakt is en voor zoveel probleem kon zorgen, dat is me dan weer niet zo duidelijk maar goed.
Maar ik ga in ieder geval geen korrels meer gebruiken voor ontstopping want idd dit is niet ideaal.
Edraket
3 jaar geleden
Inderdaad een maffioso.
Dat iemand zoiets doet, dat verwacht je niet.