Heb ik naast een inboedel en opstalverzekering ook een brandverzekering nodig? Of is dat dubbelop?

4 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Check de polis (voorwaarden).
Tegenwoordig is brand meestal mee verzekerd.
LeonardN
4 jaar geleden
In mijn ogen is deze uitleg een goede eerste start: https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/wat-dekt-je-inboedelverzekering-bij-brand Inboedelverzekering en opstalverzekering noodzakelijk
Bij brand vergoedt de opstalverzekering de herbouw van je afgebrande koopwoning.
Een inboedelverzekering vergoedt de schade aan je interieur en andere spullen. Breekt er brand uit bij de buren en heb jij last van de gevolgen, denk aan roetschade of bluswater in huis, dan kun je deze kosten niet verhalen op de woonverzekeringen van de buren. Je moet deze kosten zélf claimen, op je eigen inboedel- of opstalverzekering. (Dit zal dus gelden in algemene zin, specifieke polissen zullen natuurlijk allerlei haken en ogen kennen.)

Antwoorden (2)

Nee, hoogstwaarschijnlijk niet.
Een inboedelverzekering en opstalverzekering bieden eigenlijk altijd een dekking voor schade door brand.
Vroeger had je verzekeringen die alleen schade vergoedden door brand. Tegenwoordig is de dekking op opstal en inboedelverzekeringen veel ruimer dan alleen schade door brand. Ook de schade door het blussen van de vlammen en rook en roetontwikkeling door de brand zijn verzekerd. Daarnaast is er ook dekking voor smelt- en schroeischade en schade door ontploffing.
Je kunt natuurlijk altijd voor alle zekerheid de polisvoorwaarden doorlezen.
Wikipedia: een inboedelverzekering is een verzekering tegen schade die men aan de inboedel (of: huisraad) op kan lopen. Een inboedelverzekering is een schadeverzekering en wordt ingedeeld onder de brandverzekeringen.
Toegevoegd op 15 maart 2020 15:22: tekst
SimonV
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Leessowieso de polisvoorwaarden.
Dat is dubbel op want een opstalverzekering is onder andere een brandverzekering.
Een Opstalverzekering dekt schade aan uw huis. De Opstalverzekering wordt ook wel een Woonhuisverzekering genoemd. U bent verzekerd als uw huis beschadigd raakt door iets waar u zelf niets aan kunt doen, zoals schade door brand, water of storm. Maar ook als iemand met zijn auto tegen uw gevel aanrijdt, bent u verzekerd. Bij het afsluiten van een Opstalverzekering kunt u kiezen tussen de Basis en All-in dekking.
ronron1212