Wat mag ik met de openbare ruimte voor mijn deur?

Wij wonen aan een stil pleintje in de binnenstad. Regelmatig parkeert men daar auto's, hetgeen niet toegestaan is. Handhaving kijkt daar niet naar. Wij zitten wel eens buiten, zuigen daar de auto uit of we soppen de caravan uit. Heb ik daar recht op of wordt dit gedoogd door de gemeente. Wat zijn mijn rechten en plichten. Wij wonen daar als enige, je mag daar alleen lopen en fietsen. Wij wonen in een hoek, helemaal uit de loop en ver van de fietsers. Voor de deur is veel ruimte. Wij zijn actieve ouderen en gebruiken deze ruimte regelmatig, buiten zitten, fiets repareren of schoon maken, caravannetje uitsoppen, auto uitzuigen enz.

Picture for question
4 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Ritsuka
4 jaar geleden
Volgens mij verschillen die regels per gemeente. Denk dat je het beste contact opneemt met de gemeente.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Regelmatig parkeert men daar auto's, hetgeen niet toegestaan is." Hoezo niet ? Kun je wat meer vertellen over de borden die van toepassing zijn op de straat ?
Het is binnen de bebouwde kom neem ik aan ? Zo lijkt het wel op de foto.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je er alleen mag lopen of fietsen, hoe komt die auto daar dan?

Antwoorden (1)

Als er een parkeerverbod is, is het ook niet toegestaan om daar je auto of caravan neer te zetten om die schoon te maken.

Verder geldt; je hebt waarschijnlijk geen enkel 'recht', maar zolang er niemand klaagt, is de kans dat handhaving komt om boetes uit te delen vaak vrij klein. Je buren te vriend houden is dus zinvoller dan je beroepen op je rechten.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
++ Alleen lopen of fietsen. Een auto loopt of fietst niet.
Melden dat er wel eens een auto geparkeerd staat is schieten in de eigen voet. Autootje uitzuigen en Caravennetje poetsen is afgelopen en een nieuwe eindeloze ruzie is geboren. Spreken/melden is meestal gebaseerd op afgunst, zwijgen is goud.
Gerrit1
4 jaar geleden
Het pleintje ligt inderdaad in de binnenstad. De weg naar het plein heeft een inrijverbod C12. Bestemmingsverkeer rijdt de weg in zonder ontheffing, daartegen wordt al 14 jaar niet opgetreden. Eenmaal op het pleintje mag ik voor mijn deur parkeren met invalide kaart en parkeerschijf, dat vertelde de handhaver. Overigens treed handhaving niet op tegen andere auto's die ook op het pleintje parkeren, deze hebben geen enkele parkeervergunning of parkeerbelasting betaald.