Waar laat een waterontharder de kalk?

Je kunt apparaatjes kopen die je rond de bestaande waterleiding bevestigt, en die dan - aldus de verkoper - het water zouden ontharden.

Ontharden betekent: het kalkgehalte van het water verlagen. De waterontharder zou er dus voor moeten zorgen dat het kalkgehalte van het water daalt.

Deze waterontharders hebben echter geen afvoer, en ook geen opvangbakje voor de kalk dat je regelmatig moet legen. Toch stroomt er kalkrijk water in de waterleiding tot aan het apparaatje, en zou er kalkarm water vanaf dat apparaatje naar de kraan moeten stromen.

Waar laat de waterontharder de kalk?

Cryofiel
4 jaar geleden
in: Wonen
3.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Volgens diverse sites op internet is een waterontharder absoluut niet nodig. Het water is al onthard voordat het de waterleiding in gaat. Er zijn maar weinig plekken in Nederland waar het water ietwat hard is.
Deze tekst heb ik uitgelicht uit de tekst op https.www.drinkwaterplatform.nl:
De Nederlandse Consumentenbond en de Europese zusterorganisaties adviseren huishoudens om pas bij een hardheid van meer dan 20 Duitse graden water zelf te gaan ontharden. “Maar zo hard is het water dat thuis uit de kraan komt eigenlijk nooit”, zegt Van Pol. Om kalkaanslag te voorkomen of beperken, raadt De Consumentenbond aan om schoonmaakazijn te gebruiken, na het douchen een trekker over de tegels en douchedeur te halen of de (vaat)wasmachine op temperaturen onder de 60 graden te laten draaien.
https://www.drinkwaterplatform.nl/5-vragen-hard-water/

Antwoorden (3)

Die apparaatjes bevatten een magneet en zouden mineralen uit het water halen. Waar al dat kalk blijft? Helemaal nergens. Want deze uitvinding heeft een belangrijk basisprincipe: oplichting. Het ding doet helemaal niets, behalve de beurs spekken van de oplichters die deze zaken mensen proberen aan te smeren. Eigenlijk vreemd dat je daar niet tegen kunt optreden...
escape
4 jaar geleden
Cryofiel
4 jaar geleden
Dat vermoedde ik al. Maar ik hield de mogelijkheid open dat de kalk kon worden omgezet in een andere vorm die geen kalkaanslag vormt.
Mijn waterontharder werkt wel echt. Deze haalt d.m.v. harsfilters de kalk uit het water. Als de filter verzadigd is, wordt automatisch de waterstroom omgekeerd, en dan wordt de filter met zout water geregenereerd. Ik moet derhalve wel regelmatig de zoutvoorraad op peil brengen/houden. Deze installatie kost wel enkele euro's meer dan zo'n leiding-klem-apparaatje, maar dan heb je ook wat.........
O ja, het zoute kalkrijke water wordt na het regenereren afgevoerd naar het riool.
Toegevoegd op 27 december 2019 18:28: tekst
jc54
4 jaar geleden
Cryofiel
4 jaar geleden
Die vorm van ontharding ken ik, en die begrijp ik. Dit principe wordt in elke vaatwasser gebruikt.
Die apparaatjes die om de waterleiding gehangen worden bevatten magneten. Wat ik er van begrepen heb is dat de kalk door het passeren van de magneten een bepaalde lading mee krijgt. Die lading blijft actief zolang het water stroomt. Daarna verliest de kalk haar lading (vrij snel)

De opgedane lading zou er voor moeten zorgen dat de kalk niet meer aan de leiding en de wanden hecht. De kalk zit dus nog gewoon in het water, maar blijft niet meer 'plakken'. Dat is het concrete antwoord op je vraag.

Of het werkt weet ik ook niet. Ik heb me een tijd geleden in dit onderwerp verdiept. Op het internet waren voor mij geen duidelijk onderbouwde en betrouwbare artikelen te vinden. Het enige onderbouwde dat ik ergens tegen kwam is dat het in theorie zou moeten kunnen werken, maar dat de commerciële magneten bij lange na niet sterk genoeg waren om het beoogde effect ook werkelijk te gebruiken.

Aan de andere kant ken ik ook mensen die uit eigen ervaring beweren dat het wel degelijk werkt.

Ik heb uiteindelijk besloten zelf wél zo'n magneet aan te schaffen, maar het is nog te kort om werkelijk effect te zien.
.
Overigens bestaan er ook elektrische versies van deze magneten. Maar in de basis is dit hetzelfde verhaal.
Toegevoegd op 27 december 2019 22:06: tekst