Hoe kan ik uitleg krijgen over de bouwtekening van mijn (reeds bestaande) huis als het bouwbedrijf failliet is?

De bouwbedrijf die toen onze woning bouwde is failliet,graag willen we de keuken verbouwen,
en een kleine ruimte erbij aantrekken(meterkast)..nu is mijn vraag is deze muur dragend.De tussen muur van de hoekkeuken gaat eruit.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Kan je inkleuren wat je weg zou willen en op nieuw een foto plaatsen? Je kan ook even de foto in Paint open en streepje trekken.
paulus811
4 jaar geleden
Met het verplaatsen van de meterkast haal je je een enorme berg werk op de hals voor een relatief kleine ruimtewinst. Ik ken het huis niet, maar o.b.v. de tekening zou ik de bijkeuken bij de keuken trekken. Dat is veel eenvoudiger en levert meer winst op. Wasmachine en droger kunnen naar de berging (ook weer o.b.v. de tekening)

Antwoorden (2)

Als het gaat om d muur die de mk van de keuken scheid dan is dat een bouwmuur dus dragend. de muur heeft een spouw.
ronron1212
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
+
Een spouwmuur die op de begane grond duidelijk geen buitenmuur is zal wel een voor ons onzichtbare reden hebben. Ik denk bijvoorbeeld aan een stukje 'inspringend' balkon op een hogere verdieping waardoor er op die plek op de betreffende verdieping wél sprake is van een stuk buitenmuur.
Elke aannemer of bouwbedrijf kan de bouwtekening beoordelen. Daarvoor hoef je niet bij het bedrijf te zijn dat de tekening gemaakt heeft. Maar alleen op basis van deze tekening is niet met zekerheid te zeggen of de binnenmuren dragende muren zijn. Wat wel duidelijk is: alle binnenmuren zijn van steen en ongeveer 10 cm dik. Waren het niet-dragende wandjes van gipsplaat of gipsbetonblokken, dan zouden het witte muren zonder arcering zijn. In het geval van witte wanden zonder arcering weet je zeker dat het géén draagmuren zijn. Deze wanden hebben wel arcering en kunnen dus draagmuren zijn. Dat zul je ter plekke moeten bekijken of dat daadwerkelijk zo is. Best kun je dat laten beoordelen door een professionele aannemer.

Het stukje spouwmuur tussen keuken en meterkast is vermoedelijk een draagmuur (voor een buitenmuur op de bovenverdieping?). Daarbij is er een kans dat er een draagbalk in het verlengde van dat muurtje naar de wand rechts op de foto loopt. Dat stukje muur verwijderen en vervangen door een draagbalkje is dan dus ook geen optie.

Begrijp ik uit je vraag nu dat je de meterkast wil verplaatsen? Dat kun/mag je niet zomaar zelf doen. Netbeheerbedrijven rekenen forse kosten voor het verplaatsen van de gasmeter, groepenkast, watermeter, etc. Die kosten lopen al op tot 500 euro per aansluiting als de meters verplaatst moeten worden binnen de bestaande kast. Indien leidingen ondergronds verplaatst moeten worden, met hak- en breekwerk in een betonvloer of graafwerk buiten, dan lopen de kosten verder op. Heel veel keuze voor een andere plek van de meterkast heb je trouwens niet, want wettelijk moet die meterkast binnen 3 meter vanaf je voordeur zijn. Binnenshuis wel te verstaan. Dus verplaatsen naar de berging vlakbij de voordeur mag niet.

Kortom: laat het idee om de ruimte van de meterkast bij de keuken te trekken varen. Laat het blok met entree/trap/toilet/meterkast voor wat het is. Vergroot de keuken richting de berging. Indien die tussenwand wel een draagmuur is, is dat geen heel ingewikkelde klus (voor een aannemer!) om dat wandje te vervangen door een stalen draagbalk.
Inekez1