Bomen kappen op eigen terrein en verplicht nieuwe plaatsen, mogen ze dit eisen?

We zitten al een tijdje te denken aan verhuizen naar een vrij staande woning en hebben een mooie woning gezien buiten de stad. De bezichtiging ging goed en we zijn enthousiast. Echter, er staan een groot aantal bomen op het terrein. Deze willen wij dan het liefst kappen, anders is het niet interessant. Nu hebben wij de gemeente al gebeld en die zeggen dat kappen is toegestaan máár dat de helft opnieuw moet worden 'terug' geplaatst. Mag dit en moeten dit dan ook specifiek dikke bomen zijn? En in welk tijdsbestek moet dit gebeuren? De gemeente medewerker wist dit niet exact. Misschien hebben mensen hier op deze site hier ervaring mee?
Ook op de site van de gemeente is weinig te vinden hieromtrent.

4 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
Antoni
4 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je alleen maar een soort klantenservice of helpdesk van de gemeente gesproken. Neem opnieuw contact op met de gemeente en laat je doorverwijzen naar een ambtenaar die jou wel kan helpen en die jou wel de juiste en volledige informatie kan geven, zo raad ik je aan. Laat de ambtenaar ook schriftelijk aan jou de informatie doorgeven die voor jou van belang is. Dan heb je de regels en mogelijke afspraken zwart-op-wit.
Amadea
4 jaar geleden
Bomen zijn nódig, onder meer voor zuurstof en voor schaduw. Waarom wil je geen bomen in jouw tuin hebben?
Z512099
4 jaar geleden
Het grote aantal bomen is juist interessanter dan de vrijstaande woning.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Bomen vlak bij het huis of de dakrand van het huis is niet prettig. Gaat ten koste van het licht, bladeren in de dakgoten, mos. Er kunnen allerlei redenen zijn om geen bomen op je terrein te willen.

Antwoorden (1)

Dit is per gemeente verschillend. Het is zo, dat voor een 'beeld-bepalende' boom op eigen terrein in de meeste gemeenten een kapvergunning moet worden aangevraagd. De boom vervangen, mag dan door een jonge boom. Dit moet je allemaal bij je eigen gemeente informeren.
Ivana