hoe kan men weten welk de oriëntering van een buitenzonwering is : zuid, zuid-west of zuid-oost ? aan wat herkent men dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Men neme een kompas en kijkt daarop om te beoordelen aan welke zijde de zonwering geplaatst is als de naald van het kompas naar het raam toewijst is het de noordzijde, als de naald er vanaf wijst is het de zuidzijde,zuidwest is als het raam tussen het zuiden en het westen instaat, zuidoost is als het raam geplaatst is tussen het oosten en het zuiden.
Als je een bouwtekening hebt staat er een kompasroos op getekend waarbij je kunt zien in welke richting de ramen geplaatst zijn.
Een derde mogelijkheid is vroeg opstaan en kijken waar de zon opkomt. dit is het oosten. als de zon in het middaguur (pas wel op dit is 14:uur )recht op de wand staat waarde zonwering geplaatst is staat hij pal zuid , dus tussen 5:00 uur en 14 :00 uur (9:00 uur tot 11 :00 uur is het zuidoost ,tussen 14 :00 uur en zonsondergang is het zuidwest ca 18:00 uur .