Is het beter dat ik nieuwe sloten op mijn gekochte appartement laat zetten?

Beste mensen,

ik heb sinds een jaar een nieuw appartement. Bij de verkoop kreeg ik 5 sleutels. De sleutels passen op de ingang de schuur en mijn voordeur. Het zit me op de een of andere manier niet lekker. Heb fijne buren, maar 1 buur een man die mag ik totaal niet. Heb geen goed gevoel bij die man en vraag me af of hij destijds van de vorige eigenaar ook een sleutel heeft gehad. Die twee konden het goed met elkaar vinden en beiden mocht ik niet.Ook de vorige eigenaar niet.
Mijn vraag is waar moet je zijn om die sloten te veranderen en hoeveel kost zoiets?
Ik blijf het vreemd vinden dat er zoveel sleutels zijn, want ik dacht dat er altijd maar 3 mochten. Hoe zit dat precies?

vr gr Gonna

5 jaar geleden
in: Wonen
2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je een appartement gekocht hebt is het verstandig om een nieuwe andere cilinder te plaatsen, want je weet nooit zeker wie er nog meer sleutels van je nieuwe appartement in bezit heeft; Die sleutels moet je zelf betalen. De sleutels van de algemene ruimtes moet je van de vorige bewoners of van het VvE-bestuur gratis krijgen als je daar recht op hebt.
Er is geen wet die het maximum aantal sleutels voorschrijft van een koopappartement.
Bij ieder slot dat je via een erkende slotenmaker aanschaft of in de winkel koopt,zitten er standaard DRIE sleutels bij. (Meer mag ook maar niet minder). Voor de kosten kunt u altijd om een prijsopgave vragen.
https://www.slotenmakers.co/prijzen/

Antwoorden (1)

Gewoonlijk krijg je van de vorige eigenaar (of bij een huurhuis van de woningstichting) een sleutelbos met meerdere sleutels.
Meestal 2 van elk: zoals voordeur, tuindeur, berging, brievenbus. Soms heeft de vorige bewoner meer exemplaren bij laten maken en in gebruik gehad, maar ik heb het inderdaad meegemaakt dat niet alle sleutels waren ingeleverd.

Voor een nieuw slot kan je bij een slotenmaker terecht.
Let wel: er zijn oplichters die gigantische prijzen rekenen. Zoek in je stad, wijk, buurt naar een fysieke winkel en haal je informatie daar. Er zijn goede en hele goede sloten , prijzen navenant.
Ook zijn er sleutels die niet na te maken zijn door derden. Dit geeft al een veiliger gevoel.
-----
In plaats van nieuwe dure sloten te laten plaatsen, kan je zelf wellicht een nieuwe cylinder plaatsen. Die kun je bij de bouwmarkt voor een paar tientjes kopen. Moet niet moeilijk zijn en zeker stukken goedkoper.
Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bdankt @KeesWim , dit is de bedoelde:
https://www.gamma.nl/klusadvies/deuren-en-ramen/stappenplan/cilinderslot-vervangen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus, essentie van het antwoord is prima, natuurlijk nieuwe sloten aan laten brengen. Moet je altijd doen als je een nieuw huis koopt. Zeker bij een appartement.
gonna
5 jaar geleden
Ik snap het niet helemaal. Bij dit gebouw past 1 sleutel op de hoofdingang, mijn voordeur en mijn schuur beneden en de gezamenlijke tussendeur naar de schuur. 1 sleutel dus die op alles past. Een slotenmaker weet dan toch niet wat voor een slot er op de gezamenlijke ingang past? (ik snap het in die zin dus niet goed) Moet ik daarvoor dan niet bij de VVE zijn welk slot er in moet? (ik weet dat ik dat zelf moet betalen)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De sloten van de gezamenlijke ingangen kunt u laten zoals deze zijn. Maar een slot op uw privé-ingangen bepaalt u toch zelf. Een goede slotenmaker kent alle details, wat wel en niet mag en wat wel en niet kan. Of contact opnemen met de VVE.
https://www.slotenmaker.nu/slotenmaker-tarieven/
https://www.offerteadviseur.nl/categorie/huis/alarmsysteem/kosten-sloten-vervangen/
ronron1212
5 jaar geleden
Binnen de vve zijn alle gezamenlijke deur voor de vve en die mag jij niet veranderen wel je prive deuren dus voordeur en box.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Ronron, exact