Inschrijven bij een vriend met schulden, kan ik loonbeslag verwachten?

Door een relatie breuk ben ik genoodzaakt om tijdelijk onderdak te zoeken totdat ik iets definitiefs vind. Een goede vriend van mij heeft mij aangeboden om tijdelijk bij hem in te trekken.
Hij heeft een kamer beschikbaar en ik mag mij ook inschrijven. Hij heeft wel een aantal schuldeisers achter zich lopen waarvan een al loonbeslag heeft gelegd op zijn inkomen.
Mijn vraag(en), als ik mij inschrijf bij de desbetreffende vriend. Kan er op mijn loon beslag gelegd worden? Ik heb drie auto's, waarvan 1 een project is. Kunnen de auto's in beslag gelegd worden?

Alvast vriendelijk bedankt voor uw tijd!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
LeonardN
5 jaar geleden
Even voor je idee wat voor bijzonders er zou kunnen gebeuren.
https://www.startpagina.nl/v/financien/vraag/663204/deurwaarder-zegt-leaseauto-ouders-beslag/
erotisi
5 jaar geleden
In de regel kan er alleen beslag worden gelegd op het vermogen van de debiteur. Een belangrijke uitzondering vormt het 'fiscale bodemrecht'. Dit recht geeft de belastingdienst de mogelijkheid om beslag te leggen op inventaris die zich op de bodem van de debiteur bevinden, maar die eigendom van een derde zijn. Dit noemt men bodembeslag. Zaken die onder eigendomsvoorbehoud geleverd zijn, zaken waarop een bezitloos pandrecht rust of zaken van een samenwonende partner kunnen zo door de belastingdienst beslagen en verkocht worden. In het verleden zijn constructies toegepast om het fiscaal bodemrecht te omzeilen, maar de regels zijn enige tijd geleden aangescherpt.

Antwoorden (2)

Als alles kunt bewijzen wat je bezit kan er geen beslag op je spullen worden gelegd. Een loon beslag kan helemaal niet wat jij hebt de schulden niet op jouw naam staan.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord, qua bewijs heb ik natuurlijk alle papieren die horen bij de voertuigen. Qua persoonlijke spullen heb ik een opslag plaats voor. Ik zal daar voornamelijk slapen, douchen en eten totdat ik iets anders heb.
Nee.

Loonbeslag is geen issue. Wat wel kan gebeuren is dat er (onterecht) goederen van jou in beslag worden genomen. Je hebt dan wel weer de mogelijkheid om dit beslag op te heffen, maar de tijd daarvoor is kort, en op zo'n situatie zit niemand te wachten. Waar je helemaal voor moet oppassen is als de vriend vraagt of deze even wat met je auto weg mag brengen. Ongeacht of je bij hem woont.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Qua goederen zullen de meeste spullen in een opslag zitten. Ik zal voornamelijk daar slapen, eten en douchen. De auto's worden niet uitgeleend, ik heb mijn lessen vroeg geleerd ;).
LeonardN
5 jaar geleden
Ik zou dus aanraden de auto('s) daar niet voor de deur te parkeren.