hoe kan ja als ja 18 jaar bent een Wooning of studio krijgen en heb je dan recht op een leef loon in?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
ronron1212
5 jaar geleden
Hoezo een leefloon?
tinus1969
5 jaar geleden
Nederland of belgie? (in Nederland is het antwoord mbt uitkering: Nee, tenzij).
Amadea
5 jaar geleden
Niet. Alleen het feit dat je 18 jaar bent geeft geen enkel recht op woonruimte en leefgeld.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In België spreekt men sinds 1 oktober 2002 niet meer over recht op het bestaansminimum (bijstand) maar over het residuair RECHT op maatschappelijke integratie als men ouder is dan 18jaar. Dit betekent dat wie geen of onvoldoende andere bronnen heeft van waaruit hij financiële rechten kan putten, een vraag tot maatschappelijke integratie, zeg maar -leefloon - kan stellen.
Artikel 2 van de RMI (Recht op Maatschappelijke integratie) wet stelt: Elke persoon heeft recht op maatschappelijke integratie. Dit recht kan onder de voorwaarden bepaald in deze wet bestaan uit een tewerkstelling en/of een leefloon, die al dan niet gepaard gaan met een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie.
De leefloonwet erkent studenten expliciet als doelgroep. Dat betekent niet dat leefloon voor studenten een algemeen recht is. Het betalen van de studies van een student valt in beginsel onder de onderhoudsplicht van de ouders.

Antwoorden (1)

@tomvandermierde, uw nationaliteit is Belg (Vlaming ::)), ouder dan 18 jaar, want onder de 18 jaar is er geen recht op leefloon.
Een studio huren is de beste oplossing als u centraal wilt wonen en niet te veel huur wil betalen. Dan moet u dus niet zoeken in steden zoals bv Gent. Het nadeel van een studio is dat er meestal geen verschillende kamers zijn, maar daarom zijn de huren veel lager dan van een appartement.
Kijk naar advertenties op winkelramen en op berichtborden in winkelcentra, supermarkten, universiteiten en hogescholen en bedrijfskantoren. Lees de advertenties in kranten, ook de kleine advertenties in kleine krantjes.
Kijk naar advertenties op winkelramen en op berichtborden in winkelcentra, supermarkten, universiteiten en hogescholen en bedrijfskantoren.
Loop door buurten waar je graag zou willen wonen. Kijk uit naar te huur tekens (à louer/te huur) op de huizen.
Om een studio te bemachtigen kunt u zich in schrijven op websites die studio’s te huur aanbieden zoals bijvoorbeeld: Studio à louer en Belgique - choix de la province
https://www.logic-immo.be/fr/location/studio-a-louer/belgique.html
https://huizen.trovit.be/te-huur-studio-provincie-oost-vlaanderen

De meeste steden en grote dorpen hebben makelaars (immobilières) die optreden als verhurende agent voor de eigenaars. Het is beter om te onderhandelen via een agent dan rechtstreeks met de eigenaar, vooral betreffende contracten en wettelijke kwesties.
U kunt vanaf de leeftijd van 18jaar zonder problemen een huurovereenkomst tekenen, let goed op de voorwaarden.
En dan net zo lang zoeken totdat u er een vindt of aangeboden krijgt die u kunt betalen van het leefloon.
De hoogte van het leefloon is voor u ruim € 910,-- netto per maand als u alleenstaand gaat wonen. (Cat. 2 alleenstaand persoon)
https://www.mi-is.be/nl/tools-ocmw/bedragen
Als je zelfstandig gaat wonen hebt u recht op leefloon als u kunt aantonen dat u over onvoldoende inkomsten beschikt.
Vanaf 18jarige leeftijd dus als men alleenstaand woont.