Is het gevaarlijk het ventialitierooster in je woning dicht te doen bij extreme kou?

Ons ventilatierooster beslaat de helft van de lengte van de woonkamer. Het toch erg. We stoken voor de buitenwereld, maar moeten wel ventileren. Hoe kunnen wij dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
31.2K

Antwoorden (3)

Even het ventilatierooster dicht. Verwarming aan, uurtje lekker van de warmte genieten, roosters weer open, en dan duur het nog wel een paar uur voor de warmte weer weg is. Dit was mijn ervaring toen ik een woning zat met luchtroosters en zonder dak/muur en vloerisolatie.

Nu zit ik een woning met muurisolatie, GEEN luchtroosters, GEEN kiepraamjes, en een mechanisch ventilatiesysteem die zogenaamd voor frisse lucht moet zorgen. Het is een ramp. Elk geurtje blijft hangen, meer stof in huis, muffe lucht, kinderen en wij meer last van onze neuzen. Kookluchtjes blijft makkelijk 12 uur hangen.
We zetten noodgedwongen de achterdeur die aan onze woonkamer grenst open, maar dan komt de koude lucht ook laag binnen, bij een luchtrooster boven in het raam komt de lucht boven je hoofd binnen en vermengt zich eerst met de al aanwezige warme lucht. Bij ons is het dus of warm hebben maar vreselijk muf, of geventileerd en het steenkoud hebben.
Nee wees blij, heel erg blij met luchtroosters en dat het lekker doorwaait. Echt hoor.

De overheid wil zo graag verduurzamen en daardoor alles potdicht isoleren maar geloof me, over 20 jaar staat er in de krant met grote koppen dat het isoleerbeleid van nu voor gezondheidsproblemen heeft gezorgd.

Echt geniet!
5 jaar geleden
Niet als je dagelijks lucht, want vochtige lucht moet afgevoerd worden.
Een ventilatierooster kan dicht en af en toe open. Doe dit wel regelmatig / dagelijks, vergeet het niet. Of je kan dagelijks door luchten halfuurtje met open ramen voor en achterkant en daarna dichtdoen.
De stad verwarmen is een steeds duurdere grap aan het worden, dus kachel uit / laag tijdens het luchten.
Hier staat dag en nacht een bovenlicht open in de zitkamer en alleen bij -20 graden vorst gaat het slaapkamerraam dicht. Veel mensen slapen met gesloten raam en soms zelfs ook gesloten deur, dit kan flinke hoofdpijn veroorzaken.

N.B. Overal wordt geadviseerd in een onverwarmde slaapkamer met een open raam te slapen.

Afgelopen zomer bij de hittegolf was er het geval van de warmte buiten houden. 's Morgens vroeg luchten en de rest van de dag alles potdicht houden. 's Avonds als het afkoelde kon er weer iets open.
Nu in de winter is het omgekeerde het geval. Minstens regelmatig luchten en op die momenten uiteraard de kachel laag/uit zetten.
Ook met een ventilatierooster kan jezelf beslissen wanneer het open en/of dicht moet. Uitproberen zal duidelijkheid geven hoe het in deze situatie het beste kan.
Toegevoegd op 17 december 2018 16:42: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
lucius0605
5 jaar geleden
''Of je kan dagelijks door luchten halfuurtje met open ramen voor en achterkant en daarna dichtdoen.''
Slechts een half uur per 24 uur ventileren is echt onvoldoende! Citaat uit artikel: ''Om je huis goed te ventileren moet je dag en nacht voldoende ventilatieroosters en klepraampjes openzetten. Ventileer vooral na het koken, douchen en slapen. Alleen luchten (zoals de ramen korte tijd openzetten) is niet genoeg. Na een half uurtje is de frisse lucht namelijk verdwenen en hopen vocht en stoffen zich weer op in de woning. '' Heel blij zijn dus met ventilatieroosters die dag en nacht open kunnen blijven staan. bron:
https://www3.aevitae.com/nieuws/2018/luchtkwaliteit-in-meeste-nederlandse-huizen-onvoldoende/
Het is verstandig om het ventilatierooster, in ieder geval een klein stukje, open te laten. Als je dat niet doet of als je helemaal geen ventilatierooster hebt, kan je het beste ergens een klein raampje openzetten.
De ventilatie zorgt voor een gezonder klimaat in je huis, omdat de lucht beter kan circuleren. Gedurende de hele dag komen er stoffen in de lucht, die je liever niet in je huis wilt hebben. Denk hierbij aan vocht bij het wassen en douchen die op langere termijn schimmels tot gevolg kunnen hebben, en aan etensluchtjes tijdens het koken. Deze stoffen worden door het ventilatierooster afgevoerd.
En het klinkt tegenstrijdig, maar door deze circulatie wordt je huis sneller verwarmt. Door het stoken wordt de lucht in je huist vochtiger. De vochtige lucht verlaat door de ventilatieroosters je huis, waardoor de lucht droger wordt. En droge lucht warmt sneller op. Dus de aanvoer van koudere en drogere lucht zorgt juist voor minder energieverbruik bij het verwarmen van je huis.
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
‘Door het stoken wordt de lucht in je huist vochtiger.’ .......volgens mij klopt dat niet, de lucht wordt dan juist droger.