Hoelang mag een gekocht huis leegstaan zonder dat er iets aan gedaan word. Alleen troep en onkruid?

Huis staat al meer dan drie jaar leeg. Vanalles afgebroken, voortuin bomen omgezaagf en blijft liggen. Achtertuin is een oerwoud.
Hoelang moeten we dit accepteren, en kunnen we dit melden bij gemeente?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
4.4K
Poet
5 jaar geleden
Ik zou de eigenaren vragen om datgene op te lossen waar je last van hebt.
Verder heeft Teusvh een goed punt. In de APV staan allerlei zaken die een eigenaar moet doen als inwoner van een gemeente. Bijvoorbeeld zorgen dat het er ordentelijk uitziet vanaf de openbare weg. De APV is te vinden door op de site van de gemeente te zoeken met "algemene plaatselijk verordening".
Of anders hier: https://zoek.overheid.nl/lokale_wet_en_regelgeving.
Als je overlast ervaart dan kun je ook de eigenaren aanklagen via een rechtzaak. zie:
https://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/37137/naast-onze-woning-staat-een-onbewoond-pand-de-bewoonster-is-een-aantal-jaren-geleden-overleden.html

Antwoorden (1)

Dat huis mag heel lang leegstaan, mits in een gemeente waar ze geen verordening hebben die dat tegengaat.
Kijk eens in de Algemene Plaatselijke Verordening *AOV), zou ik zeggen.
Daarin staan bepalingen over verwaarlozong, overlast van ongedierte en onkruid, vervallen van de woning etc.
Als de situatie echt ernstig is kan de gemeente handhavend optreden.
Met eventueel het opleggen van dwangsommen.
Als je er overlast van ervaart, ga eens praten op het gemeentehuis, zou ik zeggen.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Moest zijn: APV