Hoe noem je het als een straat uit water bestaat?

Hiermee bedoel ik dan Venetië (Italië) en sommige delen van Colmar (Frankrijk), waar je met de boot moet reizen omdat er geen voetpaden zijn (ik heb het dus niet over grachten). Het enige wat ik heb gevonden is 'zeestraat', maar dat is niet specifiek bedoeld voor wonen aan het water.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Antwoorden (3)

Zoals een zeestraat heten deze wateren in het buitenland ook gewoon kanaal.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het hangt ervan af of het water er al was of dat het gegraven is.
Is het gegraven dan heet het: kanaal, vaart, sloot, gracht of singel.
Zo niet dan is het: waterloop, waterweg, vaarwater, vaarweg en (Vlaams) watering. Ook: rivier of beek.
(Bron: Synoniemenwoordenboek door Riemer Reinsma)
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je vergist je in het taal gebruik van de genoemde landen, in Venetië zijn de waters tussen de eilanden niet gegraven en toch worden ze kanaal genoemd.
Amadea
5 jaar geleden
In Giethoorn, Amsterdam, Delft et cetera zijn het inderdaad grachten.
SentWierda
5 jaar geleden
@theod: de canals in Venetie zijn kanalen: ze zijn gegraven.
Oorspronkelijk omvat de lagune van Venetie 118 eilanden. Drassige eilanden die moesten worden drooggelegd. Om alles goed bevaarbaar te maken werden kanalen gegraven: meestal kaarsrechte stukken water. De natuur kan zelf niet zulke kaarsrechte waterwegen maken.
SentWierda
5 jaar geleden
@Amadea: en vergeet Meppel niet: Keizersgracht, Prinsengracht.
SimonV
5 jaar geleden
"Om alles goed bevaarbaar te maken werden kanalen gegraven: meestal kaarsrechte stukken water."
Interessant! Heb je hier een bron van?
SentWierda
5 jaar geleden
Wie in Venetië is geweest, heeft gezien dat er vele kaarsrechte waterwegen zijn. (Ook te zien op onderstaand kaartdeel van SimonV.)
Tik bij Google in: oorsprong waterwegen venetie. Bovenin de bron. In de vijfde alinea: Daarom groeven de bewoners kanalen voor hun boten en werden de eilanden verstevigd zodat ze beter bebouwd konden worden.
In het Nederlands bestaat daar geen woord voor. In het Italiaans heet het een rio, zoals Rio Marin.
Kanaal is daar gereserveerd voor het Canal Grande, Canal Cannaregio en Canal Giudecca.
In het Franse Colmar stroomt de rivier de Launch door het "Kleine Venetië". In tegenstelling tot het echte VenetIë lopen hier wegen langs.
________________

Ontstaan van rii
De stad, die gebouwd is op 118 eilandjes, werd in 421 gesticht met de inwijding van de San Giacomo di Rialto. Na de val van het West-Romeinse Rijk in 476 ging Venetië onderdeel uitmaken van het Byzantijnse Rijk. De stad breidde zich langzaam uit over de eilandjes in de lagune, waarbij de bouwwerken werden gebouwd op houten palen die onder water lagen. De rii (kanalen) die tussen deze gebouwen ontstonden werden opengelaten voor transport.
Rio (meervoud rii) is afkomstig van het Latijnse rīvus hetgeen kleine stroom betekent.
SimonV