Buitenmuur opnieuw voegen en impregneren?

Bij de buitenmuur van ons huis (1976) moeten de voegen uitgehakt worden en opnieuw gevoegd. Dit is een muur op het westen en hier staat dus meestal de regen op. Is het voldoende om alleen de voegen te vervangen of is impregneren beter / nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1K

Antwoorden (2)

Moeten is dwang, maar ik zou er zeker voor kiezen. De meerprijs t.o.v. het opnieuw voegen is niet zo groot. Zeker met een muur op het westen een aanrader. (nog een voordeel: muur blijft veel langer schoon)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
impregneren is een keuze. het voegt niet veel toe aan een goede waterhuishouding van de muren. water dat door de muren heen dringt (ja zeker) zal in spouw naar beneden zakken en onderin in de bodem wegzakken.
als dat niet gebeurt, of niet goed dan is dat erg eenvoudig te achterhalen. dat veroorzaakt namelijk natte/vochtige plekken op de binnenmuren. dit gebeurde vroeger nogal eens bij huizen met steens muren, waar er geen spouw is die vocht afvoert.
als je gaat laten impregneren bedenk dan ook, dat het vrij prijzig is en dat het een beperkte tijd houdbaar is.