wie is eind verantwoordelijk voor de inhoud van een vuilcontainer?

stel dat je kunststofkozijnen laat plaatsen en dat bedrijf laat een vuilcontainer komen om de oude kozijnen en bouwmateriaal erin te gooien. de buren of jeugd halen er wat uit en gooien het op de grond; wie is er verantwoordelijk voor het vuil dat op de grond ligt; zelf heb ik NOOIT opdracht gegeven om die vuilcontainer daar te plaatsen. Is dit ergens in de wet vastgelegd..????? ik?? moet ik dan naast deze container slapen en op wacht staan..?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
LeonardN
6 jaar geleden
+GV hoewel je in eerste instantie gelijk zou denken dat het de aannemer is, weet ik dat in de bouw ook de opdrachtgever verantwoordelijkheid heeft. Of dat ook zo werkt voor perticulieren weet ik niet.
TurfGraver
6 jaar geleden
Opdrachtgever inderdaad.
Hoe en wat deze met de uitvoerder heeft geregeld is immers ook aan hem.
Afsluiten en of bewaking zal immers ook meer kosten.
LeonardN
6 jaar geleden
Overigens betekent dat niet dat je de aannemer er niet op aan kan spreken. Die moet met jou even een goed plan voor zoiets bedenken.

Antwoorden (1)

Als opdrachtgever is het jouw taak om te bewaken dat werkzaamheden die je aan derden hebt opgedragen 'naar behoren' worden uitgevoerd. In dit geval laat de aannemer een steekje vallen door een afvalcontainer neer te zetten die niet is afgesloten c.q. afsluitbaar is. Hij is verantwoordelijk voor (plaatsing van) de container en dus ook voor eventuele gevolgen en gevolgschade (als die door simpele maatregelen voorkomen had kunnen worden). Jouw taak, als opdrachtgever, is om de uitvoerder (i.c. de aannemer) aan te spreken op zijn verantwoordelijkheid: hij moet ervoor zorgen dat de rotzooi wordt opgeruimd, en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.
Het is dus terecht dat buurtbewoners jou hierover aanspreken, waarna jij, op jouw beurt, de aannemer op zijn verantwoordelijkheid moet wijzen.
Toegevoegd op 17 maart 2018 17:25: tekst
Pieter2011