Behoren voorzieningen zoals op Funda vermeld bij de koop van een appartement?

Beste mensen.

op Funda staat een appartement te koop waarbij vermeld staat bij voorzieningen:buitenzonwering/mecahnische ventilatie/TV kabel/airconditioning.
Ik heb een schriftelijk bod gedaan op basis van wat ik zag op Funda. Daarna rondgekeken in het huis en blijkt de eigenaar zelf de airco aangelegd te hebben met toestemming van VVE. Het is via een gat in de muur aangelegd.

Makelaar heeft niets gezegd dat dat door de eigenaar weggehaald zou worden tijdens de rondleiding.
Ik bleef bij mijn bod en het bod werd gisteren geaccepteerd. Ik kreeg een bijlage waarin ineens stond dat de airco meegenomen word. Dat vind ik raar, want als dat al van tevoren het geval zou zijn waarom zetten ze het dan bij voorzieningen op Funda? Makelaar had gezegd u zei dat airco ongezond is en idd dat heb ik gezegd. Maar ik heb niet gezegd dat ie eruit moet. Ik vind verwarming ook niet gezond en heb die dingen bijna nooit aan. Kan ie die er ook wel uithalen. Ik heb wel gezegd dat de eigenaar de vloer mee kan nemen en dat doet hij dus ook. Maar over de airco heb ik niet gezegd dat ie die mee kan nemen.
Mijn vraag is hoe nu verder. Het lijkt er op dat de makelaar mij vervelend vind en is dat terecht vraag ik me af. Hij wilde ook de adviseur spreken en ik vind dat prima en heb het telefoonnummer gegeven. Alles is daar in orde. Echter van die airco weghalen vind ik juist dat zij lastig zijn.

vr gr Gonna

6 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Antwoorden (2)

De voorzieningen die beschreven zijn in de advertentie behoren inderdaad bij het huis, tenzij overeengekomen wordt dat ze verwijderd worden. Als de huidige eigenaar de airco toch verwijdert, dan moet de waarde in mindering gebracht worden op de koopsom, en indien gewenst moet de muur hersteld worden. E.e.a. moet beschreven worden bij de notaris.
jc54
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Beschreven wordt dit in het koopcontract niet bij de notaris daar vind de overdracht plaats.
ronron1212
6 jaar geleden
@jc54 het koopcontract wordt gemaakt door de makelaar en niet door de notaris.
Ten eerste: waarom zou je als koper van een woning niet veeleisend ('vervelend') mogen zijn? Je komt gewoon op voor je eigen belangen én je rechten! Zowel de verkoper als de makelaar hebben belang bij een snelle verkoop tegen een zo hoog mogelijke verkoopprijs, terwijl jouw belang juist is om er zoveel mogelijk uit te slepen tegen een zo laag mogelijke prijs. Een makelaar die, zoals in jouw geval, bij de bezichtiging geen duidelijke afspraken met de koper maakt, kan beter een andere baan zoeken.

Hoe hard je het wilt spelen hangt vooral af van de vraag hoe graag je de woning wilt kopen en hoe belangrijk die airco voor je is. Mijn advies zou zijn: niet zonder meer akkoord gaan, maar voor jezelf opkomen, zonder de verkoop in gevaar te brengen.
Wijs de makelaar op de informatie die hij op Funda heeft gezet en maak hem duidelijk dat je nooit (mondeling of schriftelijk) hebt ingestemd met het verwijderen van de airco. Bovendien neem ik aan dat het om een split airco gaat die 'aard- en nagelvast' aan de woning zit en dus juridisch bij het onroerend goed behoort (zie bronnen).
Die moet dus óf worden teruggeplaatst, óf eventuele schade aan de muur moet worden hersteld plus verlaging van de koopsom met de geschatte waarde van de airco. Je kunt ook de mogelijkheid opperen om de woning nu te kopen met op de bijlage de kanttekening dat sprake is van een geschil over het al dan niet overnemen van de airco en dat partijen zijn overeengekomen dat geschil binnen een maand na het passeren van de koopakte ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie. De keuze is aan hem.
Pieter2011
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Het is zo dat de makelaar die de verkoper in handen heeft genomen alleen belang heeft bij de verkoop. Als de koper een eigen makelaar heeft en dat is aan te raden dan zal die voor de koper opletten. Om hier nu een geschillen commissie mee op te zadelen lijkt me overdreven dit is bespreken. Dat behoort de aankoopmakelaar als die er is te doen.