hoe schrijf je tiny house?

Ik vroeg me af hoe je tiny house schrijft. is het met een hoofdletter: Tiny House. of kleine letters? is het: het tiny house of de tiny house? ik zie nergens een goed antwoord :(

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
3.9K

Antwoorden (1)

'Tiny House' geldt als een begrip in Amerika. Volgens de regels van de Engelse grammatica worden namen van gebouwen, straten en parken altijd met een hoofdletter geschreven 'Central Park', 'Trump Tower', 'Wall Street' enz......
Zo is bijv. de "Tiny House movement' ontstaan, een beweging onder mensen die huisjes op trailers gingen bouwen, om zo de wetgeving te omzeilen die minimale eisen stelde aan de afmetingen van de huizen die gebouwd werden.

Wordt een huis bedoelt dat onder dit begrip valt, dan worden hoofdletters gebruikt.
Wordt er alleen een klein huisje bedoelt waarbij 'klein' meer als bijvoeglijk nmw. gezien wordt, dan wordt het met kleine letters geschreven....
'They live in a lovely tiny house in the middle of nowhere'.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
super bedankt! weten jullie ook welk lidwoord daar dan bjihoort?
amc
6 jaar geleden
Als je een specifiek huis bedoelt dat onder het begrip 'Tiny House' valt, wordt meestal 'the Tiny House' gebruikt. Bij een willekeurig klein huisje gebruik je 'a tiny house'. Eigenlijk ligt het aan de context van de zin.... er kan ook sprake zijn van een specifiek klein huisje dat bedoeld wordt maar niet onder het begrip 'Tiny House' valt...dan zou je ook ' the tiny house overthere' bijv. kunnen schrijven.
amc
6 jaar geleden
In het Nederlands hoort bij het woord 'huis' altijd het lidwoord 'het 'omdat een huis onzijdig is. Er kan dus nooit sprake zijn van 'de Tiny House'. Het is dus altijd 'het Tiny House' in een verdere Nederlandse tekst. In het Engels kan je dan wel 'the Tiny House' schrijven maar nooit 'de Tiny House''.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt amc, als ik wist hoe ik je kon belonen op deze site zou ik day doen!
SimonV
6 jaar geleden
Volgens mij klopt dit antwoord als een bus! Plus. Je kunt een antwoord 'belonen' door het als beste antwoord te kiezen.