Mag je de notaris betalen uit je bouwdepots?

Wij hebben de planning om ons huis te gaan verbouwen en willen graag weten welke kosten we niet uit ons bouwdepots mogen betalen, maar zelf moeten financieren.
Notaris, gesprek hypotheek verstrekker en wat nog meer ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
6.7K

Antwoorden (2)

Nee, de notaris mag je niet betalen uit je bouwdepots. Ook vrijwel alle andere kosten niet.

Een bouwdepot is (een deel van) een lening dat bij de bank achterblijft nadat een woningfinanciering is verstrekt. Dat depot kan worden gebruikt voor het verrichten van betalingen voor facturen die zijn uitgegeven aan afgesproken bouwactiviteiten. Het is dus niet de lening zelf zoals een tweede hypotheek. Een tweede hypotheek is een extra lening boven op een hypotheek om na de aankoop van een huis verbeteringen aan te brengen.

Het geld in het bouwdepot mag alleen voor afgesproken verbeteringen aan het huis worden gebruikt. Hier kan dus gedacht worden aan een uitbouw, dakkapel maar ook keukens en inbouwkasten.
6 jaar geleden
Je mag uit je bouwdepots je bouw en verbouwingskosten betalen. Maar finanicieringskosten zoals notaris niet.

Toegevoegd na 15 minuten:
Onder financieringskosten vallen gesprek met notaris, gesprek hypotheek verstrekker, reiskosten naar de notaris, dus kosten welke je doet om de financiering rond te krijgen.

En onder verbouwingskosten is alles wat je bij een verhuizing niet mee kan nemen, dus bij verbouwing van de badkamer, wel de tegels en de kranen, maar niet het douchegordijn, wasmachine, wasdroger. Alleen alles wat nagelvast is.

Of pannenbier er wel of niet uit het bouwdepot betaald mag worden zit in het grijze gebied. Het ligt er aan hoe het op de rekening staat en wie het pannenbier betaald. Is het betaling aan de bouwers of niet.

Mocht je ruim inkopen in verbouwingsmaterialen, dan zou je het overschot moeten verrekenen, maar ook dat zit in het grijze gebied. Want hoort het wel of niet bij het huis en kun je het mee nemen naar een ander huis. Het ligt er aan of het nog economische rest waarde heeft.