Onderverhuur toegestaan door verhuurder (overleden) waarmee huurcontract is getekend, maar niet toegestaan door huidige eigenaar. Wat te doen?

We huren al meerdere jaren op een fijne plek en zijn altijd op tijd betalende huurders, we blijven er ook graag nog even wonen (maar zitten nu tijdelijk in buitenland voor werk). Volgens het huurcontract wat wij hebben getekend met (toenmalige) eigenaar mogen we niet zonder schriftelijke toestemming het appartement onderverhuren. De verhuurder heeft ons schriftelijke goedkeuring gegeven voor onderhuur en aangegeven dat dit ook vaker mag plaatsvinden. Deze verhuurder is inmiddels overleden en het appartement is overgegaan naar een nieuwe eigenaar. Deze partij heeft per mail aangegeven gemaakte afspraken over te zullen nemen, en dus ons inziens ook de afspraken wat betreft onderverhuur die wij hadden met de vorige eigenaar en waarmee wij formeel contractuele afspraken hebben.

We hebben de huidige eigenaar per mail op de hoogte gesteld van het gegeven dat we voor werk tijdelijk in buitenland zitten en het appartement wilden onderverhuren. Daar is geen reactie op gekomen en zodoende zijn we met een professionele partij ons appartement gaan onderverhuren voor een jaar. Nu, enkele maanden later, geeft eigenaar aan dat die mail niet goed is aangekomen en geeft hij aan het niet eens te zijn met de onderverhuur-situatie (die al is gestart).

De nieuwe onderhuurders zitten er net in en het is vervelend voor hen en voor ons als het onderhuurcontract wordt ontbonden. Wat als de eigenaar de onderhuurders eruit wil hebben, wat zijn dan zijn rechten en wat zijn de onze?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Deze partij heeft per mail aangegeven gemaakte afspraken over te zullen nemen,"
Dat maakt volgens mij niet eens uit. Voor een huurder verandert er niks als het pand van eigenaar verandert. Een korte brief van een advocaat kan veel problemen voorkomen.

Antwoorden (1)

Wijs de nieuwe verhuurder op het afgesproken contract. '' Deze partij heeft per mail aangegeven gemaakte afspraken over te zullen nemen, en dus ons inziens ook de afspraken wat betreft onderverhuur die wij hadden met de vorige eigenaar en waarmee wij formeel contractuele afspraken hebben.'' bewaar deze mail goed als bewijs bij een eventuele procedure.

Wat betreft de mail die niet goed is aangekomen kan je ook bewijs tonen dat je het weldegelijk verzonden hebt. Ook dit dus goed bewaren.

De nieuwe verhuurder heeft inprincipe dus geen poot om op te staan, zolang jij maar netjes blijft betalen.